Dokument obowiązuje od dnia 01.09.2024 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 996). Jest to tzw. “uszczuplona” podstawy programowe.

Dokument składa się z wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych odnoszących się do konkretnych treści do zrealizowania. Treści szczegółowe w dokumencie są podzielone na część podstawową i rozszerzoną – poniżej zestawiono je w formie tabeli porównawczej (treści w zakresie rozszerzonym realizuje się wraz z treściami w zakresie podstawowym w klasach realizujących geografię jako przedmiot rozszerzony).

Wprowadzenie opisowe (kliknij aby rozwinąć)

Założeniem podstawy programowej w zakresie przedmiotu geografia jest wykorzystanie potencjału edukacyjnego geografii w zakresie walorów poznawczych, kształcących i wychowawczych. W podstawie programowej w zakresie przedmiotu geografia przyjęto, że głównym celem nauczania tego przedmiotu jest poznawanie własnego kraju i świata jako zintegrowanej całości, w której zjawiska i procesy przyrodnicze oraz społeczno-ekonomiczne są ze sobą ściśle powiązane na zasadach wzajemnych uwarunkowań i zależności. Zajęcia z geografii powinny zatem sprzyjać rozumieniu przez ucznia istniejących powiązań i zależności w środowisku geograficznym, zarówno w ramach środowiska przyrodniczego i społecznogospodarczego, jak i w odniesieniu do wzajemnych relacji człowiek – przyroda. Podstawa programowa w zakresie przedmiotu geografia tworzy ramy do zdobywania wiedzy przydatnej w życiu codziennym, kształtowania szeregu umiejętności oraz pozytywnych postaw ucznia w odniesieniu do własnego kraju i środowiska, w którym żyje.

Ważne jest, aby uczniowie zrozumieli sens i warunki realizacji zasad zrównoważonego rozwoju, m.in. poprzez poznawanie przykładów racjonalnego gospodarowania w środowisku, znaczenia planowania przestrzennego, poprawy jakości życia człowieka, poczucia odpowiedzialności za tworzenie ładu i piękna w miejscach swego zamieszkania.

Istotnym założeniem jest także stworzenie optymalnych warunków do kształtowania umiejętności. Szkolna edukacja powinna kształtować u uczniów kluczową dla rozumienia wzajemnych relacji człowiek – przyroda, umiejętność określania związków i zależności zachodzących w środowisku geograficznym oraz między poszczególnymi jego elementami (przyrodniczymi, społeczno-gospodarczymi i kulturowymi), a także umiejętności:
1) prowadzenia obserwacji i pomiarów w terenie, analizowania oraz przetwarzania pozyskanych danych i formułowania wniosków na ich podstawie;
2) doboru odpowiednich metod badań geograficznych i stosowania elementarnych zasad ich prowadzenia oraz korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej i technologii geoinformacyjnych;
3) wieloaspektowego postrzegania przestrzeni geograficznej;
4) myślenia geograficznego, tj. całościowego i syntetyzującego, a także myślenia krytycznego i twórczego;
5) formułowania hipotez, ich weryfikowania oraz rozwiązywania problemów praktycznych występujących w środowisku geograficznym;
6) oceniania oraz wartościowania zjawisk i procesów geograficznych, formułowania twierdzeń o prawidłowościach, dokonywania uogólnień i prognozowania.

Kolejnym ważnym założeniem podstawy programowej w zakresie przedmiotu geografia jest wykorzystanie walorów wychowawczych geografii. Dobór treści sprzyja m.in. kształtowaniu takich postaw, jak rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwrażliwianie na wartość i znaczenie cennych obiektów przyrodniczych i kulturowych należących do dziedzictwa lokalnego, regionalnego, narodowego, ponadnarodowego. Kształtowane powinny być także postawy solidarności społecznej, szacunku i empatii wobec przedstawicieli innych narodów i grup etnicznych. Uczniów wdraża się do przyjmowania postawy patriotycznej, wspólnotowej i obywatelskiej, uczy rozumienia pozautylitarnych wartości wybranych elementów środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozwija się w nich dociekliwość poznawczą ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.

W podstawie programowej w zakresie przedmiotu geografia uwzględniono również podejście humanistyczne w geografii, podkreślające przede wszystkim aspekty odkrywania i rozumienia przez człowieka jego środowiska.

Geografia – zakres podstawowy

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna. (kliknij aby rozwinąć)

1. Poznawanie terminologii geograficznej.
2. Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno-gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce. (kliknij aby rozwinąć)

1. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno-gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz geoinformacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
2. Interpretowanie treści różnych map.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego).
4. Formułowanie twierdzeń o podstawowych prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska geograficznego.
5. Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno-kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
6. Przewidywanie skutków działalności gospodarczej człowieka w środowisku geograficznym.
7. Krytyczne, odpowiedzialne ocenianie przemian środowiska przyrodniczego oraz zmian społeczno-kulturowych i gospodarczych w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
8. Wykonywanie obliczeń matematycznych z zakresu geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej w celu wnioskowania o zjawiskach i procesach geograficznych.
9. Rozwijanie umiejętności komunikowania się i podejmowania konstruktywnej współpracy w grupie.
10. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

III. Kształtowanie postaw. (kliknij aby rozwinąć)

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Docenianie znaczenia wiedzy geograficznej w poznawaniu i kształtowaniu przestrzeni geograficznej.
3. Dostrzeganie aplikacyjnego charakteru geografii.
4. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
5. Rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, ochrony elementów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego oraz konieczności rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych.
6. Przyjmowanie postawy patriotycznej, wspólnotowej i obywatelskiej.
7. Kształtowanie więzi emocjonalnych z najbliższym otoczeniem, regionem oraz krajem ojczystym.
8. Kształtowanie postawy zrozumienia i szacunku dla tradycji, kultury i osiągnięć cywilizacyjnych Polski, własnego regionu i społeczności lokalnej oraz dla ludzi innych kultur i tradycji.
9. Przełamywanie stereotypów i kształtowanie postaw solidarności, szacunku i empatii wobec Polaków oraz przedstawicieli innych narodów i społeczności.
10. Przyjmowanie postawy współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Geografia – zakres rozszerzony

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna. (kliknij aby rozwinąć)

1. Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2. Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
3. Identyfikowanie sieci powiązań przyrodniczych, społecznych, kulturowych, gospodarczych i politycznych w przestrzeni geograficznej.
4. Zaznajomienie z geoinformacyjnymi narzędziami analizy danych geograficznych.
5. Rozumienie możliwości wykorzystania technologii geoinformacyjnych w poznawaniu świata i identyfikowaniu złożonych problemów środowiska geograficznego.
6. Integrowanie wiedzy przyrodniczej, społecznej, ekonomicznej i humanistycznej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce. (kliknij aby rozwinąć)

1. Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, opracowanie i prezentacja wyników, analizowanie pozyskanych danych oraz formułowanie wniosków na ich podstawie.
2. Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego świata.
3. Wykonywanie podstawowych map z wykorzystaniem narzędzi GIS.
4. Formułowanie twierdzeń o prawidłowościach dotyczących funkcjonowania środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego oraz wzajemnych zależności w systemie przyroda – człowiek – gospodarka.
5. Stawianie pytań, formułowanie i weryfikacja hipotez oraz proponowanie rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego.
6. Kształtowanie umiejętności wieloaspektowego postrzegania przestrzeni i wyobraźni przestrzennej.
7. Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.
8. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w analizie i ocenie przemian przestrzeni geograficznej.
9. Prognozowanie przemian zachodzących w środowisku przyrodniczym i społeczno-gospodarczym.
10. Wykorzystanie narzędzi GIS w analizie i prezentacji danych przestrzennych.
11. Analizowanie zjawisk i współzależności zachodzących w środowisku geograficznym z wykorzystaniem różnych map ogólnogeograficznych i tematycznych.

III. Kształtowanie postaw. (kliknij aby rozwinąć)

1. Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
2. Kształtowanie przekonania o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
3. Rozumienie pozautylitarnych wartości elementów środowiska geograficznego i krajobrazów.
4. Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.
5. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno-kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.
6. Uwrażliwianie na wartość i znaczenie cennych obiektów przyrodniczych i kulturowych, należących do dziedzictwa lokalnego, regionalnego, narodowego i ponadnarodowego.
7. Przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim na rzecz rozwoju lokalnego, regionalnego oraz Polski.
8. Rozumienie potrzeby tworzenia równych szans w rozwoju społecznym i gospodarczym dla różnych obszarów w Polsce i na świecie oraz konieczności stosowania zasady pomocniczości.

Geografia – zakres podstawowy i zakres rozszerzony

W tabeli poniżej umieszczono w odrębnych kolumnach zakres podstawowy i zakres rozszerzony. W klasie realizującej poziom rozszerzony nauczyciel realizuje zarówno zakres podstawowy jak i zakres rozszerzony.

Warunki realizacji wskazane w podstawie programowej:

  • Działy od I do VI przeznaczone są dla klasy pierwszej liceum i technikum (zarówno zakres podstawowy jak i zakres rozszerzony);
  • Działy od VII do XIII przeznaczone są dla klasy drugiej liceum i technikum (część treści w zakresie rozszerzonym od VII do XII);
  • Działy od XIV do XVI przeznaczone są dla klasy trzeciej liceum i technikum (części treści w zakresie rozszerzonym od XIII do XVI);
  • Działy od XVII do XXIII realizowane są tylko na poziomie rozszerzonym; w liceum w całości w klasie czwartej, a w technikum działy od XVII do XX w klasie czwartej, a od XXI do XXIII w klasie piątej.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

DziałZakres podstawowyZakres rozszerzony
I Klasa
I Wstęp do geografii, kartografiaI - Źródła Informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń:I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania
ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i
prezentacji danych przestrzennych. Uczeń:
1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i
ocenia ich przydatność;
1) przedstawia podstawowe ilościowe i jakościowe metody badań geograficznych oraz możliwości ich wykorzystania na wybranych przykładach;
2) wyróżnia graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej i
podaje przykłady zastosowania różnych rodzajów map;
2) rozumie zasady tworzenia kwestionariusza ankiety oraz przeprowadzania wywiadu i
opracowania wyników;
3) czyta i interpretuje treści różnych map, w tym topograficznych;3) stosuje wybrane metody kartograficzne do prezentacji cech ilościowych i jakościowych
środowiska geograficznego i ich analizy z użyciem narzędzi GIS;
4) podaje przykłady informacji pozyskiwanych na podstawie obserwacji i pomiarów
prowadzonych w terenie;
4) wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentacji prowadzonych obserwacji;
5) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów;5) wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne i geoinformacyjne do
pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania i prezentacji informacji geograficznych;
6) wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o
środowisku geograficznym oraz interpretuje ich treść;
6) posługuje się mapą topograficzną w terenie;
7) określa współrzędne geograficzne za pomocą odbiornika GPS;7) identyfikuje zależności przyczynowo-skutkowe, funkcjonalne i czasowe między
elementami przestrzeni geograficznej, argumentuje, wnioskuje i formułuje twierdzenia o
prawidłowościach.
8) podaje przykłady wykorzystania narzędzi GIS do analiz zróżnicowania przestrzennego
środowiska geograficznego.
-
II Ziemia we Wszechświecie i AstronomiaII. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała
niebieskie, Układ Słoneczny, poznawanie Wszechświata. Uczeń:
II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania
Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i
Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata. Uczeń:
1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego;1) oblicza wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej w dniach
równonocy i przesileń w celu wykazania zależności między nachyleniem osi Ziemi w
ruchu obiegowym a dopływem energii słonecznej do jej powierzchni;
2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły
Coriolisa;
2) wyznacza współrzędne geograficzne dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na
podstawie wysokości górowania Słońca w dniach równonocy i przesileń oraz obliczeń
różnicy czasu słonecznego;
3) na podstawie zdjęć i innych materiałów źródłowych przedstawia i porównuje ciała
niebieskie tworzące Układ Słoneczny;
3) wyjaśnia występowanie faz Księżyca, zaćmień Słońca i Księżyca oraz oddziaływanie
Księżyca i Słońca na powstawanie pływów;
4) charakteryzuje stan poznania Wszechświata;4) prezentuje teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika, znaczenie współczesnych metod
badań kosmicznych oraz osiągnięcia naukowców, w tym Polaków, w poznawaniu
Wszechświata.
5) identyfikuje wybrane gwiazdozbiory nieba północnego.-
III AtmosferaIII. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia
atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy
klimatyczne i typy klimatów. Uczeń:
III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i
procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i
typy klimatów. Uczeń:
1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi;1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami
meteorologicznymi;
2) wyjaśnia rozkład temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego na Ziemi;2) przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów
atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane;
3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi;3) wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich
znaczenie dla przebiegu pogody;
4) analizuje mapę synoptyczną i zdjęcia satelitarne w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody;4) przedstawia uwarunkowania cech klimatów strefowych i astrefowych;
5) porównuje strefy klimatyczne i typy klimatów na Ziemi;5) opisuje przebieg roczny temperatur powietrza i opadów atmosferycznych we własnym
regionie oraz podaje cechy klimatu lokalnego miejsca zamieszkania;
6) przedstawia globalne i lokalne zmiany klimatu, ich przyczyny i skutki.6) rozpoznaje strefę klimatyczną i typ klimatu na podstawie rocznego przebiegu temperatury
powietrza i sum opadów atmosferycznych;
-7) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych.
IV HydrosferaIV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce,
pokrywa lodowa. Uczeń:
IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i
źródła, ustroje rzeczne, typy jezior. Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi;1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu
ENSO na środowisko geograficzne;
2) przedstawia cechy fizykochemiczne wód morskich oraz dostrzega problem ich
zanieczyszczenia;
2) wyróżnia rodzaje wód podziemnych oraz wyjaśnia powstawanie źródeł;
3) objaśnia mechanizm powstawania i układ powierzchniowych prądów morskich oraz
ocenia ich wpływ na życie i gospodarkę człowieka;
3) przedstawia uwarunkowania występowania wód podziemnych oraz ich znaczenie
gospodarcze;
4) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi;4) rozpoznaje i opisuje cechy ustrojów rzecznych na świecie, w tym ustroju rzeki płynącej
najbliżej jego szkoły;
5) wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi;5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
6) przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na
środowisko geograficzne.
-
V - LitosferaV. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy
wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń:
V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia
w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty
(wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń:
1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę
procesów endogenicznych;
1) rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń
geologicznych;
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia
powierzchni Ziemi (ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi);
2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze
w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwójświata
organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy przekroju
geologicznego;
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja,
transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców
górskich, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;
3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał
magmowych, osadowych i przeobrażonych;
4) rozpoznaje wybrane rodzaje skał oraz przedstawia ich gospodarcze zastosowanie.4) podczas lekcji w terenie rozpoznaje rodzaje skał;
-5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje
produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów;
-6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne
ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im;
-7) przedstawia przykłady ograniczeń w zakresie zagospodarowania terenu wynikające z
budowy geologicznej podłoża, rzeźby i grawitacyjnych ruchów masowych;
-8) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi;
-9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych
i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach;
-10) analizuje odkrywkę geologiczną i wnioskuje na jej podstawie o przeszłości geologicznej
obszaru.
VI Pedosfera i biosferaVI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb
oraz roślinności. Uczeń:
VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza. Uczeń:
1) przedstawia czynniki i przebieg głównych procesów glebotwórczych;1) rozpoznaje typ gleby i wnioskuje o przebiegu procesu glebotwórczego na podstawie
obserwacji profilu glebowego;
2) wyróżnia cechy głównych typów gleb strefowych i niestrefowych, wyjaśnia ich
rozmieszczenie na Ziemi;
2) ocenia przydatność rolniczą wybranych typów gleb na świecie.
3) identyfikuje czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi;-
4) wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych
w układzie strefowym.
-
II Klasa
VII Geografia politycznaVII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego
świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie,
konflikty zbrojne, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:
VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy
politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych. Uczeń:
1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno-
-ekonomicznych;
1) wykazuje wpływ dawnych systemów kolonialnych na współczesną sieć powiązań
politycznych, gospodarczych i kulturowych państw;
2) przedstawia przyczyny oraz skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze
szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na
wybranych przykładach;
2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym,
społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej
w przemianach społeczno-gospodarczych państw zintegrowanych;
3) wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych w XXI w.;3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata
oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne,
gospodarkę i środowisko przyrodnicze.
4) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB
na jednego mieszkańca, wskaźnika rozwoju społecznego (HDI);
-
5) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziomie rozwoju
gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów.
-
VIII Geografia ludnościVIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze:
rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie religijne,
kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich. Uczeń:
VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: zróżnicowanie
narodowościowe, etniczne, językowe i struktura wykształcenia, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów
miejskich. Uczeń:
1) wskazuje obszary koncentracji ludności i małej gęstości zaludnienia oraz określa czynniki
i prawidłowości w zakresie rozmieszczenia ludności świata;
1) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski oraz zróżnicowanie
etniczne w wybranych regionach świata;
2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie
wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego;
2) analizuje zróżnicowanie językowe ludności świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania
się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje;
3) opisuje etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych krajów
świata oraz ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego
w wybranych państwach;
3) analizuje zróżnicowanie struktury wykształcenia ludności na świecie i wykazuje jej
związek z poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego;
4) rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu rodziny i poziomu
dzietności w różnych regionach świata;
4) dyskutuje na temat problemów państw o różnej strukturze etnicznej (zwartości
socjoetnicznej);
5) omawia przyczyny i konsekwencje procesu starzenia się ludności na przykładach
wybranych regionów świata;
5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji;
6) charakteryzuje główne kierunki i przyczyny migracji ludności na świecie;6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie.
7) dyskutuje na temat skutków wielkich ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki
wybranych państw świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy, w tym
Polski;
-
8) odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej oraz dostrzega problemy uchodźców, w
tym dzieci, na wybranych przykładach z Europy i innych regionów świata;
-
9) charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i Polski oraz wpływ religii na
życie społeczne i gospodarkę;
-
10) wyróżnia główne kręgi kulturowe;-
11) określa główne przyczyny i skutki urbanizacji oraz analizuje zróżnicowanie wskaźnika
urbanizacji na świecie i w Polsce;
-
12) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie;-
13) korzysta z map cyfrowych dostępnych w Internecie w analizie sieci osadniczej wybranych
regionów świata.
-
IX Gospodarka światowaIX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów
gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa,
gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń:
IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki,
związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki. Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli
sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) wraz z rozwojem cywilizacyjnym dla
wybranych krajów świata, w tym Polski;
1) stosuje w analizach gospodarczych Polską Klasyfikację Działalności (PKD);
2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i
politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady
na podstawie własnych obserwacji;
2) dostrzega współzależność sektorów przemysłowego i usługowego;
3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia strukturę
handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad
sprawiedliwego handlu;
3) wykazuje wpływ procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii
na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany
wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach.
4) charakteryzuje główne cechy gospodarki opartej na wiedzy i czynniki wpływające na jej
innowacyjność i rozwój w Polsce oraz innych krajach świata;
-
5) wykazuje znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym;-
6) dyskutuje na temat przejawów i skutków kształtowania się społeczeństwa
informacyjnego.
-
X RolnictwoX. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków
rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie
i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie,
rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych
genetycznie. Uczeń:
1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na
świecie;
1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia
główne cechy regionów rolniczych na świecie;
2) porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce z wybranymi krajami świata;2) przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego, wykazuje różnice między rolnictwem
uprzemysłowionym i rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety;
3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie;3) przedstawia korzyści oraz identyfikuje problemy związane z upowszechnianiem się roślin
uprawnych modyfikowanych genetycznie i wyjaśnia rozmieszczenie obszarów ich upraw.
4) wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości na świecie i w Polsce oraz
uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi zgodnie z
zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody;
-
5) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze lasów;-
6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości rozwoju
akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.
-
XI Przemysł i budownictwoXI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii,
dezindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny,
zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu
tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rola
budownictwa w gospodarce. Uczeń:
1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na
rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów;
1) na wybranych przykładach wykazuje różnice między czynnikami lokalizacji przemysłu
tradycyjnego i zaawansowanych technologii oraz wyjaśnia zmiany znaczenia tych
czynników w procesie rozwoju cywilizacyjnego;
2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz
analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;
2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie,
okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki
opartej na wiedzy;
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów dezindustrializacji w wybranych państwach
świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym
uwzględnieniem Europy i Polski;
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych
technologii na świecie i w Polsce;
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła
odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze
strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i wpływu na
środowisko geograficzne;
4) przedstawia rolę budownictwa w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i
Polski;
5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego
zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia
konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii;
5) podaje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z
istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym.
6) dyskutuje na temat pozytywnych i negatywnych skutków stosowania odnawialnych i
nieodnawialnych źródeł energii;
-
7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów
związanych z jej rozwojem.
-
XII UsługiXII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych,
finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno-gospodarczym,
rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno-gospodarczym:
transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo-rozwojowe, finansowe i turystyczne. Uczeń:
1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego;1) wykazuje na podstawie danych statystycznych i map tematycznych zróżnicowanie udziału
poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce;
2) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych,
finansowych i turystycznych oraz handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno-
-gospodarczym świata;
2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego;
3) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje
uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce;
3) identyfikuje prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do
usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo-rozwojowe na świecie;
4) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski
dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.
4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz
wskazuje główne centra finansowe na świecie;
-5) wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno-kulturowe i gospodarcze szybkiego rozwoju usług
turystycznych na świecie;
-6) na podstawie danych statystycznych analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju
regionów świata;
-7) analizuje mapę głównych miejsc pielgrzymkowych różnych religii na świecie i w Polsce.
XIII Człowiek a środowisko geograficzne (tylko w zakresie podstawowym)XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności
człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko
geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na
warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na
krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i
działania proekologiczne. Uczeń:
-
1) wykazuje na przykładzie wybranych miejscowości wpływ działalności człowieka na
powstawanie smogu typu londyńskiego i fotochemicznego oraz proponuje sposoby
zapobiegania powstawaniu tego zjawiska;
-
2) ocenia wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne;-
3) analizuje na przykładach ze świata i Polski wpływ działalności rolniczej, w tym
monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego
wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze;
-
4) wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i
głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji
terenów pogórniczych;
-
5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz
wskazuje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju;
-
6) ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze;-
7) analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich,
wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie;
-
8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę
ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje propozycje
sposobów rozwiązania takich konfliktów;
-
9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych
rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej.
-
III Klasa
XIV/XIII Geografia fizyczna PolskiXIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony
fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni,
sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń:
XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach
Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży. Uczeń:
1) wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne Polski;1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na
ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski;
2) wyróżnia na podstawie mapy główne jednostki geologiczne występujące na obszarze
Polski;
2) porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki
między jego elementami;
3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców
mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze;
3) przedstawia specyficzne cechy środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór
Świętokrzyskich i Bieszczad oraz identyfikuje przyczyny istniejących różnic;
4) identyfikuje związki między budową geologiczną Polski a głównymi cechami
ukształtowania powierzchni;
4) przedstawia wpływ skał węglanowych i lessowych wyżyn Polski na elementy środowiska
przyrodniczego;
5) charakteryzuje klimat Polski na podstawie map elementów klimatu i danych
klimatycznych;
5) wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje
rzeźbę młodoglacjalną i staroglacjalną;
6) wyjaśnia zróżnicowanie klimatu oraz przedstawia gospodarcze konsekwencje długości
trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski;
6) wykazuje związki między elementami środowiska przyrodniczego Żuław Wiślanych;
7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski;7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia
genezę wybrzeża niskiego i wysokiego.
8) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze, w tym turystyczne jezior oraz
sztucznych zbiorników na obszarze Polski;
-
9) wyjaśnia przyczyny i skutki niedoboru wody w wybranych regionach Polski;-
10) dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i własnym regionie oraz przedstawia wnioski
z niej wynikające na podstawie map, danych statystycznych lub aplikacji GIS;
-
11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce
oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.
-
XIV Zróżnicowanie krajobrazowe Polski (tylko w zakresie rozszerzonym)-XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno-
-łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny,
małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny. Uczeń:
-1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i
lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy
wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora
Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno-łąkowy (np. Biebrzański Park
Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np.
Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie),
małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np.
Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni
Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice);
-2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy;
-3) dokonuje oceny wartości przyrodniczych i kulturowych oraz stanu zachowania krajobrazu
(harmonijny, przekształcony, zdegradowany);
-4) podaje przykłady działań służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i
kulturowych oraz zapobieganiu ich degradacji.
XV Geografia ludności Polski;
Elementy geografii gospodarczej Polski (tylko w zakresie podstawowym)
XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura
demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć
osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa,
atrakcyjność turystyczna. Uczeń:
XV. Zróżnicowanie społeczno-kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia,
zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast,
preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna.
Uczeń:
1) formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie rozmieszczenia ludności i wyjaśnia
przyczyny jego zróżnicowania;
1) przedstawia zróżnicowanie etnograficzne Polski na wybranych przykładach;
2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz
piramidy wieku i płci;
2) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków
mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony
zdrowia) w wybranych regionach Polski;
3) analizuje, na podstawie źródeł informacji geograficznej, zmiany liczby ludności,
przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno-
-gospodarczego kraju;
3) analizuje zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych Polaków i wykazuje ich
związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi;
4) analizuje przestrzenne zróżnicowanie salda migracji w Polsce, podaje przyczyny migracji
wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków;
4) dyskutuje na temat przyczyn depopulacji niektórych wsi w Polsce, zalet i wad życia na
wsi i w miastach różnej wielkości oraz w wybranych regionach;
5) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje
przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce;
5) dostrzega problem gettoizacji przestrzeni miasta, jego przyczyny i konsekwencje;
6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je
z przemianami społecznymi i gospodarczymi;
6) identyfikuje cechy indywidualne wybranych miast w Polsce, określa, na czym polega ich
genius loci;
7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje
wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian w
rolnictwie Polski;
7) analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków
z wykorzystaniem technologii geoinformacyjnych;
8) przedstawia cechy rolnictwa ekologicznego w Polsce, cele certyfikacji żywności
produkowanej w ramach tego systemu oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem
pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych;
8) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i
regionalnego, w tym poprawy jakości życia;
9) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich
skutki;
9) analizuje dane dotyczące regionalnego zróżnicowania ubóstwa, formułuje i weryfikuje
hipotezy dotyczące jego przyczyn, proponuje działania na rzecz ograniczania biedy i
wykluczenia społecznego w Polsce oraz wykazuje znaczenie solidarności społecznej w
rozwiązywaniu tego problemu.
10) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce, wskazuje główne
węzły oraz terminale transportowe i przedstawia znaczenie sieci transportu dla gospodarki
kraju;
-
11) prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie
wybranego regionu lub szlaku turystycznego;
-
12) projektuje trasę wycieczki uwzględniającą wybrane grupy atrakcji turystycznych w
miejscowości lub regionie.
-
Morze Bałtyckie (tylko w zakresie podstawowym)XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze,
wykorzystanie gospodarcze. Uczeń:
-
1) przedstawia główne cechy i stan środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz
dostrzega potrzebę jego ochrony;
-
2) charakteryzuje gospodarkę morską Polski.-
Geografia własnego regionu (tylko w zakresie rozszerzonym)-XVI. Elementy przestrzeni geograficznej i relacje między nimi we własnym regionie –
analiza materiałów źródłowych, badania i obserwacje terenowe. Uczeń:
-1) analizuje wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko
przyrodnicze, rynek pracy, jakość życia ludności i rozwój gospodarczy najbliższego
otoczenia;
-2) analizuje dostępność i ocenia jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych,
rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy (ulicy, dzielnicy miasta, wsi) na
podstawie ankiety;
-3) na podstawie obserwacji oraz dostępnych materiałów źródłowych (np. miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego, geoportalu, zdjęć satelitarnych) wyróżnia główne
funkcje i dokonuje oceny zagospodarowania wybranego terenu;
-4) na podstawie obserwacji terenowych, współczesnych i archiwalnych map oraz fotografii
prezentuje i wyjaśnia zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy wybranego
terenu we własnej miejscowości;
-5) wyszukuje informacje na temat rewitalizacji zdegradowanych obszarów
zurbanizowanych i poprzemysłowych, przedstawia jej cele oraz proponuje działania
rewitalizacyjne w wybranej miejscowości własnego regionu;
-6) dokonuje analizy mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy
dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju.
Klasa IV (i V w technikum)
XVII Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi (tylko w zakresie rozszerzonym)-XVII. Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi: strefowość zjawisk
przyrodniczych,specyfika środowiska przyrodniczego w strefach równikowej, zwrotnikowych,
podzwrotnikowych, umiarkowanych i polarnych, współzależność elementów środowiska
przyrodniczego, astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikujące zjawiska strefowe. Uczeń:
-1) identyfikuje prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na
Ziemi;
-2) wyjaśnia strefowe występowanie zjawisk przyrodniczych;
-3) przedstawia główne cechy środowiska przyrodniczego stref od równikowej do polarnych;
-4) identyfikuje na przykładach współzależności elementów środowiska przyrodniczego w
strefach od równikowej do polarnych;
-5) wyjaśnia wpływ astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk
strefowych na Ziemi.
XVIII Problemy środowiska geograficznego współczesnego Świata (tylko w zakresie rozszerzonym)-XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby
powietrzne, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie
lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone
zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności. Uczeń:
-1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne
cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu);
-2) wyjaśnia powstawanie powodzi i tsunami;
-3) przedstawia genezę i skutki geologicznych zagrożeń (wulkanizm, trzęsienia ziemi,
powstawanie lejów krasowych);
-4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań
ograniczających ich skutki;
-5) podaje przyrodnicze i antropogeniczne przyczyny intensywnej erozji gleb oraz prezentuje
sposoby jej zapobiegania na wybranych przykładach;
-6) wykorzystuje zdjęcia satelitarne i lotnicze oraz technologie geoinformacyjne do
lokalizowania i określania zasięgu katastrof przyrodniczych;
-7) dyskutuje na temat wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi
oraz proponuje działania służące ograniczaniu tych zmian;
-8) wskazuje na mapach obszary współcześnie zlodzone i ocenia wpływ zmian klimatycznych
na zasięg pokrywy lodowej;
-9) identyfikuje przyczyny przyrodnicze i antropogeniczne ograniczonych zasobów wodnych
w wybranych regionach świata i proponuje działania wspomagające racjonalne
gospodarowanie wodą;
-10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań
na rzecz ich ochrony.
XIX Środowisko przyrodnicze, a działalność gospodarcza człowieka (tylko w zakresie rozszerzonym)-XIX. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie
wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością
gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z
zasobami surowców mineralnych, sposoby pokonywania przez człowieka przyrodniczych
ograniczeń działalności gospodarczej, zmiany znaczenia środowiska przyrodniczego w
rozwoju społeczno-gospodarczym regionów. Uczeń:
-1) wykazuje związki kierunków produkcji rolnej, w tym struktury upraw i chowu zwierząt,
z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi;
-2) wyjaśnia związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju
przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego;
-3) prezentuje przykłady sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności
gospodarczej człowieka i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju;
-4) przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych w rozwoju społeczno-
-gospodarczym regionów w przeszłości i współcześnie oraz dyskutuje na temat ich roli w
przyszłości
XX Problemy polityczne współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym)-XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie
politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej,
przyczyny i skutki terroryzmu. Uczeń
-1) przedstawia najnowsze zmiany na mapie politycznej świata;
-2) przedstawia i ocenia skutki (polityczne, społeczne i gospodarcze) przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie po 1989 r.;
-3) dyskutuje na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w sferach społeczno-gospodarczej
oraz środowiskowej;
-4) charakteryzuje wyzwanie dla świata, jakim jest terroryzm
XXI Problemy społeczne współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym)-XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne,
skutki migracji, problemy uchodźstwa, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach
o niskich kosztach pracy, bezrobocie, nietolerancja. Uczeń:
-1) charakteryzuje problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej (starzenie
demograficzne, eksplozja ludnościowa, migracje, uchodźstwo), podając ich przyczyny
oraz skutki;
-2) formułuje hipotezy dotyczące wpływu procesów starzenia się ludności na życie społeczne
i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy;
-3) wyróżnia problemy związane z migracjami (dobrowolnymi i przymusowymi) i
uchodźstwem ludności w skali globalnej i krajowej oraz formułuje hipotezy odnoszące się
do migracji ludności spowodowanych zmianami klimatycznymi;
-4) klasyfikuje migracje oraz charakteryzuje przebieg ważniejszych fal migracyjnych
historycznych i współczesnych na świecie;
-5) przedstawia problem wykorzystywania pracy dzieci na świecie i pracowników w krajach
o niskich kosztach pracy
-6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze
szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych;
-7) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom
nietolerancji na świecie oraz przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności
na życie społeczne i gospodarcze państw.
XXII Zróżnicowanie jakości życia na Ziemi (tylko w zakresie rozszerzonym)-XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata:
potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa,
potrzeby edukacyjne. Uczeń:
-1) rozumie pojęcie jakości życia człowieka, formułuje hipotezy dotyczące przyczyn jego
zróżnicowania na świecie oraz przedstawia konsekwencje zróżnicowania jakości życia
człowieka w różnych regionach i krajach świata;
-2) na podstawie materiałów źródłowych analizuje i wyjaśnia zróżnicowanie poziomu
zaspokojenia potrzeb żywieniowych, poczucia bezpieczeństwa i potrzeb edukacyjnych
oraz przyczyn zagrożenia życia, w tym związanych z rozprzestrzenianiem się chorób,
niskim poziomem ochrony zdrowia i degradacją środowiska na świecie;
-3) dokonuje oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców w wybranych regionach świata
na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów.
XXIII Problemy gospodarcze współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym))-XXIII. Problemy gospodarcze współczesnego świata: dysproporcje w rozwoju krajów i
ich skutki, wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwo i gospodarkę w skali lokalnej
i regionalnej, problem zadłużenia krajów świata. Uczeń
-1) wskazuje na mapie świata najbiedniejsze i najbogatsze państwa oraz charakteryzuje ich
główne problemy społeczno-gospodarcze, w tym problem zadłużenia;
-2) identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne
dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz przedstawia skutki tych nierówności;
-3) podaje przykłady działań dążących do zmniejszania dysproporcji w rozwoju
gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje ich oceny;
-4) ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko
przyrodnicze państw i regionów świata.

Szczegółowe warunki realizacji według MEN:

Podstawa programowa obejmuje 23 działy na poziomie podstawowym i 16 na poziomie rozszerzonym. Dla poszczególnych klas i poziomów Ministerstwo proponuje następujący podział godzin:

  • Klasa I (w zakresie podstawowym), działy: I – 4 godz., II – 3 godz., III – 6 godz., IV – 4 godz., V – 6 godz., VI – 3 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
  • Klasa I (w zakresie rozszerzonym), działy: I – 4 godz., II – 4 godz., III – 4 godz., IV – 4, godz., V – 8 godz., VI – 2 godz.  (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
  • Klasa II (w zakresie podstawowym), działy: VII – 7 godz., VIII – 13 godz., IX – 5 godz., X – 5 godz., XI – 7 godz., XII – 5 godz., XIII – 10 godz. (łącznie 52 godziny, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
  • Klasa II (w zakresie rozszerzonym), działy: VII – 3 godz., VIII – 6 godz., IX – 3 godz., X – 3 godz., XI – 5 godz., XII – 6 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
  • Klasa III (w zakresie podstawowym), działy: XIV – 12 godz., XV – 12 godz., XVI – 2 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
  • Klasa III (w zakresie rozszerzonym), działy: XIII – 8 godz., XIV – 14 godz., XV – 10 godz., XVI – 20 godz. (łącznie 52 godziny, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
  • Klasa IV w liceum ogólnokształcącym (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XVII – 4 godz., XVIII – 9 godz., XIX – 4 godz., XX – 5 godz., XXI – 7 godz., XXII – 6 godz., XXIII – 5 godz. (łącznie 40 godzin, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym – do końca kwietnia);
  • Klasa IV w technikum (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XVII – 4 godz., XVIII – 9 godz., XIX – 4 godz., XX – 5 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
  • Klasa V w technikum (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XXI – 7 godz., XXII – 6 godz., XXIII – 5 godz. (łącznie 18 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym – do końca kwietnia);

W konkluzji na realizację programu w zakresie podstawowym zaplanowano: 104 godziny w ciągu 3 lat, a w zakresie rozszerzonym: 144 godziny w ciągu 4 lat (5 w technikum). W ocenie Ministerstwa stanowi to 80% liczby godzin dostępnych dla nauczyciela (przy założeniu, że rok szkolny liczy około 32-33 godzin przy 1 godzinie w tygodniu). Pozostałe 20% pozostawiono do dyspozycji nauczyciela.

Minimalny wymiar godzin dla klas i poziomów na realizację według MEN

Minimalna siatka godzin dla poziomu podstawowego:

  • Klasa 1: 1 godzina;
  • Klasa 2: 2 godziny;
  • Klasa 3: 1 godzina.

Minimalna siatka godzin dla klasy realizującej zakres rozszerzony z geografii (np. klasa o profilu mat-geo):

  • Klasa 1 – 2 godziny (1 godzina zakres podstawowy + 1 godzina zakres rozszerzony);
  • Klasa 2 – 3 godziny (2 godziny zakres podstawowy + 1 godzina zakres rozszerzony);
  • Klasa 3 – 3 godziny (1 godzina zakres podstawowy + 2 godziny zakres rozszerzony);
  • Klasa IV (w liceum ogólnokształcącym): 2 godziny (tylko zakres rozszerzony);
  • Klasa IV (w technikum) – 1 godzina (tylko zakres rozszerzony);
  • Klasa V (w technikum) – 1 godzina (tylko zakres rozszerzony).

Co oznacza odpowiednio: 4 godziny w cyklu kształcenia dla zakresu podstawowego i 10 godzin w cyklu kształcenia dla klas realizujących także zakres rozszerzony.

Rekomendowana przez nas liczba godzin dla klasy realizującej zakres rozszerzony to minimum 15-16 w cyklu kształcenia. 

Komentarz autora podstawy programowej dotyczący doboru szczegółowych treści kształcenia(kliknij aby rozwinąć)

Zasadnicza część podstawy programowej w zakresie przedmiotu geografia zawiera zarówno treści nauczania, jak i związane z nimi wymagania szczegółowe. Bardzo istotne jest ich właściwe odczytywanie. Wyartykułowane treści wskazują dość szeroko na zagadnienia, których dotyczyć może materiał realizowany podczas lekcji. Takie rozwiązanie daje nauczycielowi pewną swobodę w doborze szczegółowych treści lekcji. Natomiast wymienione pod treściami, powiązane z nimi wymaganie szczegółowe należy traktować jako efekt, do osiągnięcia którego powinien czuć się zobowiązany uczeń, a do jego realizacji – nauczyciel. Należy podkreślić, że dobór treści wymagań szczegółowych sprzyja kształtowaniu postaw opisanych w wymaganiach ogólnych, które wskazują konieczność systematycznych działań nauczyciela, np. jeśli treść wymagania ogólnego brzmi „rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno-kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata”, to podczas realizacji odpowiednich wymagań szczegółowych należy eksponować znaczenie nie tylko działań organizacji międzynarodowych i rządów państw w celu ograniczenia zmian klimatycznych czy zachowania georóżnorodności i bioróżnorodności, ale również odpowiedzialność poszczególnych osób za przyszły stan środowiska geograficznego naszej planety. Celem działań nauczyciela w zakresie kształtowania postaw powinno być wdrożenie odpowiednich zasad postępowania w życiu codziennym, a następnie podejmowanie przez uczniów samodzielnych działań w tym zakresie.

Należy zwrócić uwagę, że wymagania dotyczące zakresu rozszerzonego są realizowane łącznie z wymaganiami zakresu podstawowego, dlatego zasadne jest uzupełnianie treści i wymagań danego działu z zakresu podstawowego (z lewej strony tabeli) treściami i wymaganiami odpowiednich działów zakresu rozszerzonego, szczególnie w I i II klasie.

Na dobór treści i wymagań w podstawie programowej w zakresie przedmiotu geografia wpłynęły przyjęte założenia edukacji geograficznej. Podstawowym założeniem formy jej zapisu są treści stanowiące elementy poznania oraz przyporządkowane im najważniejsze umiejętności w takim ujęciu, aby tworzyły spójną strukturę wiedzy geograficznej. Przyjęto podział treści w zależności od ich zakresu i szczegółowości na zakres podstawowy i rozszerzony.

W zakresie podstawowym ważną rolę przypisuje się źródłom informacji geograficznej, które odpowiednio wykorzystywane pozwalają uczniom na kształtowanie umiejętności poszukiwania wiadomości o zjawiskach, procesach i obiektach geograficznych w różnych skalach: globalnej, regionalnej, krajowej i lokalnej. Natomiast wiele zapisów wymagań w połączeniu ze stosowaniem technologii geoinformacyjnych umożliwia przetwarzanie pozyskanych z różnych źródeł informacji danych statystycznych i przestrzennych. Umiejętności znajdowania informacji oraz jej przetwarzania są podstawą rozwoju osobistego ucznia. Należy podkreślić, że wszystkie przewidziane w tym dziale wymagania dotyczące źródeł i metod pozyskiwania oraz prezentowania danych będą poznawane w toku całego procesu kształcenia. W zakresie rozszerzonym przedstawiono zagadnienia geografii fizycznej w ujęciu problemowym. Analizując zjawiska i procesy przyrodnicze, należy podkreślać ich dynamiczny przebieg w środowisku oraz zachodzące następstwa zarówno wewnątrz, jak i na powierzchni Ziemi. Szczególnie ważne są czynniki rzeźbotwórcze, których obecność i przebieg nadal wpływa na kształtowanie się różnorodnych form oraz krajobrazów.

W zakresie podstawowym szczególną rolę odgrywa dział obejmujący wymagania związane z konfliktami interesów w relacjach dwustronnych człowiek – środowisko geograficzne, gdzie integruje się wiedzę zdobytą w trakcie realizacji wcześniejszych działów w klasie I i II. W zakresie rozszerzonym treści kształcenia i wymagania odnoszą się do fundamentalnych przemian w gospodarce światowej i poszczególnych sektorach, określanych jako „megatrendy” w gospodarce światowej. Warto w tym miejscu podkreślić istotę stosowania Polskiej Klasyfikacji Działalności, gdyż dostępne dane, nie tylko dla przemysłu, ale także rolnictwa i usług, są prezentowane głównie w tej klasyfikacji (najczęściej na poziomie sekcji i działów). Na podkreślenie zasługuje fakt, że dział odnoszący się do przemysłu obejmuje także budownictwo, gdyż sektor ten ma duże znaczenie w przyspieszaniu rozwoju innych działów gospodarki, a realizacja inwestycji budowlanych często stanowi konflikt w odniesieniu do środowiska geograficznego. W klasie drugiej wprowadza się nowe treści, wynikające z dynamicznie zmieniającej się sytuacji społeczno-gospodarczej, np. związane z kształtowaniem społeczeństwa informacyjnego, budową gospodarki opartej na wiedzy, procesami reindustrializacji, starzeniem się społeczeństw, rozszerzającymi się procesami migracji, w tym problematyką uchodźstwa związanego z narastającymi konfliktami w wielu regionach świata. W ten sposób zmierza się do lepszego zrozumienia przez uczniów współczesnego świata i własnej oceny oraz interpretacji tych zjawisk i zdarzeń podawanych przez środki masowego przekazu.

W zakresie rozszerzonym w tej klasie, oprócz wymagań dotyczących związków między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski, dobranych według kryterium morfologicznego, przewidziano wymagania, które odnoszą się do zróżnicowania krajobrazowego Polski, zróżnicowania społeczno-kulturowego Polski, oraz dział XVI dotyczący relacji między elementami środowiska geograficznego we własnym regionie. Do decyzji nauczyciela pozostawia się zakres wymagań szczegółowych z tego działu przewidziany do realizacji w terenie, a także dobór odpowiednich obszarów (własny region lub jego fragment, analiza porównawcza przykładów z własnego regionu i z innego regionu, „mała ojczyzna”). Identyfikacji cech różnych typów i form krajobrazu geograficznego powinno towarzyszyć wartościowanie krajobrazu dokonywane przy poznawaniu zarówno krajobrazów reprezentujących harmonię i ład przestrzenny, jak i różnych form jego degradacji (dewastacji), nieładu, chaosu. W tworzeniu adekwatnych do rzeczywistości wyobrażeń krajobrazów bardzo pomocne mogą być nie tylko aktualnie powszechnie dostępne zdjęcia lotnicze i satelitarne, ale również skłaniające do refleksji fotografie naziemne tych krajobrazów, oddające ich piękno, harmonię (np. wyżynno-lessowy krajobraz rolniczy), także poetyckie i literackie ich opisy. Dział dotyczący zróżnicowania społeczno-kulturowego Polski powinien służyć m.in. uwrażliwieniu ucznia na problemy społeczne, związane z istnieniem różnic w poziomie życia, regionalnym i lokalnym zróżnicowaniem dostępu do różnego rodzaju dóbr, powstawaniem obszarów biedy, wykluczeniem społecznym. Niezwykle ważne jest przy tym wykorzystanie treści z zakresu geografii społecznej do kształtowania postaw i realizacji celów wychowawczych takich jak: ukazanie znaczenia solidarności społecznej, potrzeby zaangażowania, partycypacji społecznej oraz przyjmowania postaw obywatelskich. Obszerny dział poświęcony poznawaniu relacji między elementami środowiska geograficznego we własnym regionie pozwala, poprzez stosowanie metody projektu, na propedeutykę wybranych metod badań geograficznych, bardziej zaawansowany zakres obserwacji terenowych, kształtowanie umiejętności samodzielnego gromadzenia, przetwarzania, prezentacji oraz analizy wyników badań, a także dokonywania wartościowania stanu środowiska oraz prognozowania zmian.

Działy realizowane w ostatnim okresie kształcenia zajmują miejsce szczególne w kształceniu geograficznym ze względu na większą dojrzałość młodzieży w percepcji otaczającego świata i konieczność przygotowywania się do egzaminu maturalnego z geografii. Na tym etapie kształcenia uczniowie wykorzystują wiadomości i umiejętności zdobyte na niższych etapach edukacji, dlatego głównymi metodami kształcenia powinny być metody aktywizujące, praca samodzielna i grupowa ze szczególnym uwzględnieniem dyskusji uczniów. W dziale XVII uczeń powinien wykazać się umiejętnością kompleksowego patrzenia na system przyrodniczy Ziemi i jego elementy, które w młodszych klasach poznawał podczas analizy poszczególnych stref przyrodniczych Ziemi. Główne znaczenie mają tu umiejętności dotyczące identyfikowania współzależności między elementami środowiska przyrodniczego, prawidłowości w jego zróżnicowaniu w poszczególnych strefach szerokościowych oraz wyjaśnianie zachodzących w nich zjawisk i procesów. Treści działu XVIII, odwołując się do geozagrożeń, wskazują na potęgę zjawisk przyrody, ich mechanizmy oraz problemy związane z oddziaływaniem tych zjawisk na życie i gospodarkę człowieka. Uczniowie rozpatrują tu także znaczenie georóżnorodności dla zachowania równowagi, walorów i dziedzictwa środowiska przyrodniczego Ziemi oraz proponują sposoby jej zachowania. Działy XX, XXI i XXIII dotyczące wybranych zagadnień politycznych, społecznych i gospodarczych współczesnego świata zapisano w ujęciu problemowym. Takie ujęcie treści wymaga dostrzegania powiązań w środowisku geograficznym, przeprowadzania analiz porównawczych, tworzenia propozycji działań i zajmowania stanowiska wobec trudnych problemów istniejących we współczesnym świecie oraz proponowania własnych rozwiązań tych problemów. Konieczne jest zwrócenie uwagi na kształcenie umiejętności argumentacji i wieloaspektowego spojrzenia na realizowane  zagadnienia przygotowujące do uczestnictwa w życiu społecznym i dokonywania krytycznej oraz odpowiedzialnej oceny rzeczywistości. W realizacji treści tych działów konieczne jest odwoływanie się do przykładów aktualnych problemów świata dowodzących kierunków przemian i współczesnych trendów w rozwoju świata. W szerokim zakresie ujęto zagadnienia odnoszące się do zróżnicowania jakości życia i poziomu zaspokojenia potrzeb człowieka na świecie z punktu widzenia potrzeb biologicznych, zdrowotnych, społecznych i politycznych (dział XXII). Ważne, aby w realizacji treści programowych uwzględnić samodzielną pracę ucznia, a na lekcjach koncentrować się na kształtowaniu umiejętności złożonych, w tym umiejętności operacyjnego posługiwania się wiedzą, dostrzegania współzależności i prawidłowości, wyjaśniania zjawisk i procesów oraz argumentowania. Umiejętności te świadczą o osiągnięciu dojrzałości w postrzeganiu świata, umiejętności dostrzegania jego problemów i potrzeb, a takie sprawdzane są w zadaniach maturalnych z geografii.

W związku z tym, że geografia jest nauką wieloobszarową: przyrodniczą, społeczno-ekonomiczną oraz humanistyczną, uwzględniono różne podejścia oraz sposoby opisywania i wyjaśniania środowiska geograficznego. Z jednej strony szereg zagadnień ujęto w powszechnie uznany, tradycyjny sposób, który uwzględnia charakterystyczne dla przyrodoznawstwa wnioskowanie przyczynowo-skutkowe i wyjaśnienie zjawisk oraz procesów przyrodniczych na drodze hipotetyczno-dedukcyjnej. Z drugiej strony natomiast do wyjaśnienia części zjawisk i procesów społeczno-ekonomicznych i kulturowych niezbędne są ujęcia jakościowe oraz rozumienie w znaczeniu przyjętym w metodologii humanistycznej z odwoływaniem się do samego człowieka – jego istoty i podmiotowości. Podmiotowość ta warunkuje różnorodne motywy podejmowanych decyzji i działań oraz wpływa na zachowania społeczne. W rozumieniu motywów postępowania człowieka nie wystarczają często racjonalne, czysto logiczne przesłanki, ale czasem konieczny jest oparty na empatii wgląd w świat wyznawanych przez człowieka wartości, doświadczeń kulturowych, emocji. Do takich wymagań programowych, które odwołują się w swoim wyjaśnieniu do podmiotowości człowieka i humanistycznych ujęć w jego relacji ze środowiskiem geograficznym należy m.in.: kulturowa interpretacja postrzegania przestrzeni, diagnozowanie etycznego wymiaru życia człowieka, wartościująca, wieloaspektowa ocena miejsca życia, próba rozpoznania indywidualności cech miast i wyjaśnienia zróżnicowania więzi mieszkańców z nimi, ocena poziomu zaspokojenia potrzeb ludzi w wybranych regionach świata, dostrzeganie różnorakich wartości krajobrazu, pozautylitarne postrzeganie środowiska geograficznego. Tak np. zrozumienie, dlaczego w niektórych miastach, przy ujemnym przyroście naturalnym, wzrasta liczba mieszkańców, wymaga sięgnięcia nie tylko po „twarde”, ekonomiczne powody, ale również zauważenia tzw. genius loci (ducha miejsca), czyli szczególnej atmosfery, aury, prestiżu i istnienia miejsc w mieście, które prowadzą do zakorzenienia mieszkańców i wzmocnienia ich więzi z miastem.

Ważną rolę w procesie kształcenia geograficznego odgrywają mapy, które są zarówno podstawową pomocą naukową, jak i dydaktyczną. Uczeń musi mieć możliwość wykorzystania różnych typów map ogólnogeograficznych i tematycznych. Zakłada się, że mapa powinna być stosowana na każdej lekcji i wykorzystywana nie tylko do lokalizowania obiektów czy zjawisk, ale przede wszystkim do prowadzenia analiz środowiska geograficznego. Mapa w kształceniu geograficznym jest najważniejszym narzędziem służącym na lekcji geografii zarówno do prezentacji informacji przestrzennych o rzeczywistości, jak i do pozyskiwania oraz interpretacji różnorodnych informacji. Mapa z punktu widzenia danego celu kształcenia geograficznego powinna być wykorzystywana wieloaspektowo – w pracy na lekcji i na zajęciach terenowych, do prezentacji rozmieszczenia zjawisk geograficznych a także, poprzez mapy tematyczne, do prezentacji właściwości zjawisk i procesów, identyfikowania współzależności i zmian w czasie. Doskonalenie umiejętności czytania, analizowania i interpretowania treści mapy powinno odbywać się w całym cyklu kształcenia, a praca z mapą powinna być obowiązującą metodą realizacji celów kształcenia. Uczeń powinien mieć możliwość wykonywania ćwiczeń z wykorzystaniem mapy topograficznej. Realizację celów poznawczych umożliwiają także stosowane fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe, wykresy oraz inne, różnorodne formy graficznej i kartograficznej prezentacji danych.

Podstawowymi metodami badawczymi umożliwiającymi uczniowi poznawanie środowiska geograficznego są obserwacje bezpośrednie i pomiary. Szczególną rolę odgrywają zajęcia w terenie, które zostały zaproponowane zarówno w ramach wymagań zakresu podstawowego, jak i w znacznie większym wymiarze – zakresu rozszerzonego. Zakres tych zajęć nie powinien być ograniczony do wymagań szczegółowych, w których zamieszczono informację o konieczności ich przeprowadzenia w terenie. Ich obecność służy konstruowaniu wiedzy ucznia w procesie bezpośredniego poznawania rzeczywistości. Dlatego też szkoła powinna zapewnić warunki do bezpiecznego prowadzenia przez uczniów prac badawczych oraz obserwacji terenowych. Główną ideą prowadzenia obserwacji i badań terenowych jest kształtowanie u uczniów nawyku obserwowania środowiska geograficznego, ukazywanie ogromnych możliwości wykorzystania wyników tych obserwacji w rozumieniu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku, w którym uczeń żyje. Prowadzić to powinno również do zmiany myślenia o geografii – traktowania jej nie jako wiedzy teoretyczno-abstrakcyjnej, ale dotyczącej bezpośrednio obserwowanych zjawisk, jako wiedzy przydatnej w życiu codziennym. Zarówno z dydaktycznego punktu widzenia, jak i użyteczności wiedzy geograficznej jest zatem bardzo wskazane jak najczęstsze odwoływanie się do doświadczeń i obserwacji bezpośrednich uczniów. To porównywanie i odwoływanie się do wiedzy geograficznej o miejscu zamieszkania ma szczególne znaczenie przy poznawaniu zagadnień dotyczących całego świata lub odległych regionów i jest możliwe przy poznawaniu takich zagadnień, jak: klimat (lokalny, mikroklimat), zasoby wodne, ustrój rzeki, użytkowanie zasobów przyrody, procesy erozji, denudacji, akumulacji, proces glebotwórczy, procesy osadnicze, demograficzne, zmiany społeczne, kulturowe. Podczas zajęć terenowych w zakresie rozszerzonym przygotowuje się ucznia do stosowania takich metod badawczych, jak: wywiady, badania ankietowe, analiza kartograficzna oraz wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskiwania, a także tworzenia zbiorów danych przestrzennych, ich  analizy i prezentacji. Dotyczy to szczególnie badań terenowych prowadzonych przez uczniów w klasie trzeciej. Obejmują one prowadzenie obserwacji, dokumentowanie ich wyników, prowadzenie wywiadów i badań z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety, gromadzenie materiałów źródłowych. Zajęcia te mają na celu odkrywanie przez uczniów relacji zachodzących między elementami najbliższej przestrzeni geograficznej, a następnie określanie znaczenia i wpływu tych relacji na najbliższe otoczenie. Zadaniem nauczyciela jest przygotowanie uczniów do posługiwania się prostymi metodami i narzędziami badań w terenie oraz wspomaganie ich w samodzielnej lub grupowej pracy. Aktywność ta pozwoli uczniom dostrzec na przykładzie najbliższego otoczenia nie tylko powiązania zachodzące w środowisku geograficznym, ale również rozpoznać problemy związane z racjonalnym jego zagospodarowaniem i użytkowaniem oraz przygotować się do świadomego udziału w ich rozwiązywaniu. W zajęciach tych bardzo istotna jest końcowa faza badań polegająca na  graficznej, opisowej lub werbalnej prezentacji wyników dokonanych obserwacji, ich interpretacji, rzetelnej ocenie ich jakości i możliwości wykorzystania.

Szczególną rolę przypisuje się w zakresie ponadpodstawowym wykorzystaniu w poznawaniu świata i wykrywaniu złożonych problemów środowiska geograficznego technologii geoinformacyjnych (w tym GIS). Zakres tych zajęć nie powinien być ograniczony do wymagań szczegółowych, w których zamieszczono informację o konieczności zastosowania technologii geoinformacyjnych. Stosowanie technologii geoinformacyjnych i aplikacji GIS czyni z geografii nowoczesną dyscyplinę oraz zdecydowanie rozszerza możliwości sfery poznawczej ucznia. Umiejętnościami rozwijanymi przez stosowanie technologii geoinformacyjnych są:
1) wyszukiwanie wybranych lokalizacji na mapie;
2) wyszukiwanie danych i informacji w geoportalach;
3) pobieranie informacji i dokumentów z różnych źródeł;
4) obsługa narzędzi mapy (nawigacja po mapie);
5) analiza zdjęć lotniczych i satelitarnych i wnioskowanie na ich podstawie;
6) ocena aktualności i wiarygodności danych;
7) wykorzystywanie aplikacji z zasobów Internetu;
8) określanie prawidłowości lub przypadkowości w rozmieszczeniu zjawisk w przestrzeni geograficznej – określanie powiązań i współwystępowania w przestrzeni;
9) wykorzystanie uzyskanych informacji oraz danych do prezentacji multimedialnej.

Wykorzystanie walorów edukacyjno-wychowawczych geografii i realizacja zakładanych osiągnięć ucznia może zachodzić tylko w warunkach aktywnego i świadomego konstruowania wiedzy przez ucznia, a nie wyłącznej transmisji wiedzy od nauczyciela do ucznia. Realizacja celów kształcenia geograficznego powinna odbywać się poprzez:
1) stosowanie metod umożliwiających kształtowanie umiejętności obserwacji zjawisk, procesów przyrodniczych i antropogenicznych podczas zajęć w terenie;
2) traktowanie mapy jako podstawowego źródła informacji oraz pomocy służącej kształtowaniu umiejętności myślenia geograficznego;
3) wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskiwania, gromadzenia, analizy i prezentacji informacji o środowisku geograficznym i działalności człowieka;
4) stosowanie metody projektu w celu stworzenia warunków do podejmowania przez uczniów badań terenowych oraz konfrontowania informacji pozyskanych z różnych źródeł wiedzy geograficznej z samodzielnie zgromadzonymi danymi;
5) organizowanie debat, seminariów, konkursów, wystaw fotograficznych, opracowywanie przewodników, posterów, folderów, portfolio, w tym z wykorzystaniem środków informatycznych i nowoczesnych technik multimedialnych;
6) stosowanie w większym zakresie strategii kształcenia wyprzedzającego polegającej na wcześniejszym przygotowywaniu się uczniów do lekcji, poprzez zbieranie informacji z różnych źródeł, wykonywanie zadań oraz samodzielne uczenie się przed lekcją z  wykorzystaniem m.in. odpowiednich aplikacji komputerowych, zasobów Internetu;
7) wprowadzenie takich metod i środków oraz wykorzystanie ośrodków i centrów edukacji, które stwarzają warunki do dostrzegania piękna otaczającego świata w różnych jego aspektach, sprzyjających kontemplacji wartości przyrody i obiektów dziedzictwa kulturowego;
8) stosowanie w jak największym zakresie pracy w grupach stwarzającej warunki do kształtowania umiejętności komunikacji, współpracy, odpowiedzialności.

Istotne jest odejście od metod podających i przejście do kształcenia poszukującego. Najbardziej kształcącymi metodami nauczania są te, które aktywizują ucznia, umożliwiając mu konstruowanie wiedzy poprzez samodzielne obserwowanie, analizowanie, porównywanie, wnioskowanie, ocenianie, projektowanie i podejmowanie działań sprzyjających rozwiązywaniu problemów. Ważne jest stosowanie różnego rodzaju form ćwiczeniowych (praca z mapą, ilustracjami, tekstem źródłowym), metod aktywizujących (m.in. graficznego zapisu, drzew decyzyjnych, metody problemowej, dyskusji, JIGSAW, analizy SWOT) oraz metod waloryzacyjnych, w tym eksponujących.

Podstawową zasadą doboru środków dydaktycznych i metod powinno być systematyczne korzystanie z atlasu, ściennych map geograficznych oraz zasobów kartograficznych Internetu.

W nauczaniu i uczeniu się geografii ważne jest stosowanie metody studiów przykładowych stanowiących szczegółową analizę właściwie dobranego przykładu regionu, jednostki administracyjnej, miasta, wsi lub innych obiektów geograficznych, dobrze reprezentującego typowe cechy, zjawiska, procesy i relacje przyroda – człowiek. Ważne miejsce w kształceniu geograficznym zajmuje zaznajomienie uczniów z edukacyjnymi programami komputerowymi oraz ich zastosowaniem.

W realizacji treści geograficznych istotna jest korelacja z innymi przedmiotami, w tym z przedmiotami przyrodniczymi:
1) fizyką, np. w zakresie astronomicznych podstaw geografii, następstw ruchów Ziemi, oddziaływania grawitacyjnego Słońca i Księżyca, procesów i zjawisk zachodzących w atmosferze, mechanizmów ruchu wody morskiej, procesów wewnętrznych Ziemi czy ruchów masowych;
2) matematyką w zakresie obliczeń matematyczno-geograficznych;
3) chemią, m.in. w zakresie procesów wietrzenia, składu chemicznego skał, procesów glebotwórczych i procesów zachodzących w atmosferze, takich jak: tworzenie się ozonu, powstawanie smogu fotochemicznego;
4) biologią w zakresie biosfery, m.in.: zrównoważonego funkcjonowania ekosystemów lądowych i morskich, różnorodności biologicznej.

Treści realizowane z zakresu geografii społeczno-gospodarczej i politycznej powinny być skorelowane z wiedzą z zakresu historii i społeczeństwa, a z zakresu geografii gospodarczej  – z przedmiotem biznes i zarządzanie, zwłaszcza w odniesieniu do zagadnień  makroekonomicznych i funkcjonowania gospodarki Polski.

W celu realizacji niektórych wymagań konieczna jest współpraca z nauczycielem informatyki, dostęp do pracowni informatycznej oraz nowoczesnych narzędzi, zasobów i rozwiązań wspierających. Dotyczy to zwłaszcza wykorzystania narzędzi GIS i narzędzi graficznych do przetwarzania informacji statystycznych.