Dokument obowiązuje od dnia 01.09.2024 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 996). Jest to tzw. “uszczuplona” podstawy programowe.
Dokument składa się z wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych odnoszących się do konkretnych treści do zrealizowania. Treści szczegółowe w dokumencie są podzielone na część podstawową i rozszerzoną – poniżej zestawiono je w formie tabeli porównawczej (treści w zakresie rozszerzonym realizuje się wraz z treściami w zakresie podstawowym w klasach realizujących geografię jako przedmiot rozszerzony).
Geografia – zakres podstawowy
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Geografia – zakres rozszerzony
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Geografia – zakres podstawowy i zakres rozszerzony
W tabeli poniżej umieszczono w odrębnych kolumnach zakres podstawowy i zakres rozszerzony. W klasie realizującej poziom rozszerzony nauczyciel realizuje zarówno zakres podstawowy jak i zakres rozszerzony.
Warunki realizacji wskazane w podstawie programowej:
- Działy od I do VI przeznaczone są dla klasy pierwszej liceum i technikum (zarówno zakres podstawowy jak i zakres rozszerzony);
- Działy od VII do XIII przeznaczone są dla klasy drugiej liceum i technikum (część treści w zakresie rozszerzonym od VII do XII);
- Działy od XIV do XVI przeznaczone są dla klasy trzeciej liceum i technikum (części treści w zakresie rozszerzonym od XIII do XVI);
- Działy od XVII do XXIII realizowane są tylko na poziomie rozszerzonym; w liceum w całości w klasie czwartej, a w technikum działy od XVII do XX w klasie czwartej, a od XXI do XXIII w klasie piątej.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
| Dział | Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
|---|---|---|
| I Klasa | ||
| I Wstęp do geografii, kartografia | I - Źródła Informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń: | I. Metody badań geograficznych i technologie geoinformacyjne: wywiady, badania ankietowe, analiza źródeł kartograficznych, wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych i geoinformacyjnych do pozyskania, tworzenia zbiorów, analizy i prezentacji danych przestrzennych. Uczeń: |
| 1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i ocenia ich przydatność; | 1) przedstawia podstawowe ilościowe i jakościowe metody badań geograficznych oraz możliwości ich wykorzystania na wybranych przykładach; | |
| 2) wyróżnia graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej i podaje przykłady zastosowania różnych rodzajów map; | 2) rozumie zasady tworzenia kwestionariusza ankiety oraz przeprowadzania wywiadu i opracowania wyników; |
|
| 3) czyta i interpretuje treści różnych map, w tym topograficznych; | 3) stosuje wybrane metody kartograficzne do prezentacji cech ilościowych i jakościowych środowiska geograficznego i ich analizy z użyciem narzędzi GIS; |
|
| 4) podaje przykłady informacji pozyskiwanych na podstawie obserwacji i pomiarów prowadzonych w terenie; | 4) wykorzystuje odbiornik GPS do dokumentacji prowadzonych obserwacji; | |
| 5) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów; | 5) wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne i geoinformacyjne do pozyskiwania, przechowywania, przetwarzania i prezentacji informacji geograficznych; |
|
| 6) wykazuje przydatność fotografii i zdjęć satelitarnych do pozyskiwania informacji o środowisku geograficznym oraz interpretuje ich treść; | 6) posługuje się mapą topograficzną w terenie; | |
| 7) określa współrzędne geograficzne za pomocą odbiornika GPS; | 7) identyfikuje zależności przyczynowo-skutkowe, funkcjonalne i czasowe między elementami przestrzeni geograficznej, argumentuje, wnioskuje i formułuje twierdzenia o prawidłowościach. |
|
| 8) podaje przykłady wykorzystania narzędzi GIS do analiz zróżnicowania przestrzennego środowiska geograficznego. | - | |
| II Ziemia we Wszechświecie i Astronomia | II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, poznawanie Wszechświata. Uczeń: | II. Obserwacje astronomiczne i współczesne badania Wszechświata: wysokość górowania Słońca, wyznaczanie współrzędnych geograficznych, fazy Księżyca, zaćmienia Słońca i Księżyca, osiągnięcia badawcze w eksploracji Wszechświata. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego; | 1) oblicza wysokość górowania Słońca na dowolnej szerokości geograficznej w dniach równonocy i przesileń w celu wykazania zależności między nachyleniem osi Ziemi w ruchu obiegowym a dopływem energii słonecznej do jej powierzchni; |
|
| 2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa, z uwzględnieniem siły Coriolisa; | 2) wyznacza współrzędne geograficzne dowolnego punktu na powierzchni Ziemi na podstawie wysokości górowania Słońca w dniach równonocy i przesileń oraz obliczeń różnicy czasu słonecznego; |
|
| 3) na podstawie zdjęć i innych materiałów źródłowych przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny; | 3) wyjaśnia występowanie faz Księżyca, zaćmień Słońca i Księżyca oraz oddziaływanie Księżyca i Słońca na powstawanie pływów; |
|
| 4) charakteryzuje stan poznania Wszechświata; | 4) prezentuje teorię heliocentryczną Mikołaja Kopernika, znaczenie współczesnych metod badań kosmicznych oraz osiągnięcia naukowców, w tym Polaków, w poznawaniu Wszechświata. |
|
| 5) identyfikuje wybrane gwiazdozbiory nieba północnego. | - | |
| III Atmosfera | III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń: | III. Dynamika procesów atmosferycznych: pionowa budowa atmosfery, zjawiska i procesy w atmosferze, przestrzenne zróżnicowanie elementów klimatu, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń: |
| 1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi; | 1) wykazuje związek między budową atmosfery a zjawiskami i procesami meteorologicznymi; |
|
| 2) wyjaśnia rozkład temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego na Ziemi; | 2) przedstawia charakterystyczne zmiany pogody w czasie przemieszczania się frontów atmosferycznych, potrafi je interpretować oraz identyfikować zjawiska z nimi związane; |
|
| 3) wyjaśnia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej i rozkład opadów atmosferycznych na Ziemi; | 3) wyjaśnia na przykładach genezę wiatrów stałych, okresowych oraz lokalnych i określa ich znaczenie dla przebiegu pogody; |
|
| 4) analizuje mapę synoptyczną i zdjęcia satelitarne w celu przedstawienia aktualnego stanu i prognozy pogody; | 4) przedstawia uwarunkowania cech klimatów strefowych i astrefowych; | |
| 5) porównuje strefy klimatyczne i typy klimatów na Ziemi; | 5) opisuje przebieg roczny temperatur powietrza i opadów atmosferycznych we własnym regionie oraz podaje cechy klimatu lokalnego miejsca zamieszkania; |
|
| 6) przedstawia globalne i lokalne zmiany klimatu, ich przyczyny i skutki. | 6) rozpoznaje strefę klimatyczną i typ klimatu na podstawie rocznego przebiegu temperatury powietrza i sum opadów atmosferycznych; |
|
| - | 7) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów atmosferycznych. | |
| IV Hydrosfera | IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, morza, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce, pokrywa lodowa. Uczeń: | IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi; | 1) wyjaśnia mechanizm falowania wód morskich i upwellingu oraz wpływ mechanizmu ENSO na środowisko geograficzne; |
|
| 2) przedstawia cechy fizykochemiczne wód morskich oraz dostrzega problem ich zanieczyszczenia; | 2) wyróżnia rodzaje wód podziemnych oraz wyjaśnia powstawanie źródeł; | |
| 3) objaśnia mechanizm powstawania i układ powierzchniowych prądów morskich oraz ocenia ich wpływ na życie i gospodarkę człowieka; | 3) przedstawia uwarunkowania występowania wód podziemnych oraz ich znaczenie gospodarcze; |
|
| 4) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi; | 4) rozpoznaje i opisuje cechy ustrojów rzecznych na świecie, w tym ustroju rzeki płynącej najbliżej jego szkoły; |
|
| 5) wyjaśnia proces powstawania lodowców i przedstawia ich występowanie na Ziemi; | 5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi. | |
| 6) przedstawia wpływ zanikania pokrywy lodowej w obszarach okołobiegunowych na środowisko geograficzne. | - | |
| V - Litosfera | V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń: | V. Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych: najważniejsze wydarzenia w dziejach Ziemi, minerały, geneza i wykorzystanie skał, procesy rzeźbotwórcze i ich efekty (wietrzenie, erozja, transport, akumulacja, ruchy masowe), odkrywka geologiczna. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery i jego wpływ na genezę procesów endogenicznych; | 1) rozumie zasady ustalania wieku względnego i bezwzględnego skał oraz wydarzeń geologicznych; |
|
| 2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi); | 2) charakteryzuje najważniejsze wydarzenia geologiczne i przyrodnicze w dziejach Ziemi (fałdowania, transgresje i regresje morskie, zlodowacenia, rozwójświata organicznego i jego wymieranie) oraz odtwarza je na podstawie analizy przekroju geologicznego; |
|
| 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców górskich, lądolodu i mórz oraz wietrzenia; | 3) wyróżnia główne minerały skałotwórcze, klasyfikuje skały, przedstawia genezę skał magmowych, osadowych i przeobrażonych; |
|
| 4) rozpoznaje wybrane rodzaje skał oraz przedstawia ich gospodarcze zastosowanie. | 4) podczas lekcji w terenie rozpoznaje rodzaje skał; | |
| - | 5) charakteryzuje zjawiska wietrzenia fizycznego i chemicznego, krasowienia oraz opisuje produkty i formy powstałe w wyniku tych procesów; |
|
| - | 6) wykazuje wpływ czynników przyrodniczych i działalności człowieka na grawitacyjne ruchy masowe i podaje sposoby zapobiegania im; |
|
| - | 7) przedstawia przykłady ograniczeń w zakresie zagospodarowania terenu wynikające z budowy geologicznej podłoża, rzeźby i grawitacyjnych ruchów masowych; |
|
| - | 8) dostrzega prawidłowości w rozmieszczeniu zjawisk i procesów geologicznych na Ziemi; | |
| - | 9) wyjaśnia wpływ procesów geologicznych na powstanie głównych struktur tektonicznych i ukształtowanie powierzchni Ziemi na wybranych przykładach; |
|
| - | 10) analizuje odkrywkę geologiczną i wnioskuje na jej podstawie o przeszłości geologicznej obszaru. |
|
| VI Pedosfera i biosfera | VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności. Uczeń: | VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza. Uczeń: |
| 1) przedstawia czynniki i przebieg głównych procesów glebotwórczych; | 1) rozpoznaje typ gleby i wnioskuje o przebiegu procesu glebotwórczego na podstawie obserwacji profilu glebowego; |
|
| 2) wyróżnia cechy głównych typów gleb strefowych i niestrefowych, wyjaśnia ich rozmieszczenie na Ziemi; | 2) ocenia przydatność rolniczą wybranych typów gleb na świecie. | |
| 3) identyfikuje czynniki wpływające na piętrowe zróżnicowanie roślinności na Ziemi; | - | |
| 4) wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym. | - | |
| II Klasa | ||
| VII Geografia polityczna | VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń: | VII. Współpraca i konflikty: sieć powiązań postkolonialnych, organizacje współpracy politycznej, społecznej i gospodarczej, przyczyny i skutki konfliktów zbrojnych. Uczeń: |
| 1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno- -ekonomicznych; | 1) wykazuje wpływ dawnych systemów kolonialnych na współczesną sieć powiązań politycznych, gospodarczych i kulturowych państw; |
|
| 2) przedstawia przyczyny oraz skutki integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej oraz procesów dezintegracyjnych na wybranych przykładach; | 2) wyjaśnia rolę ważniejszych międzynarodowych organizacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym różnych regionów świata, w tym znaczenie Unii Europejskiej w przemianach społeczno-gospodarczych państw zintegrowanych; |
|
| 3) wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych w XXI w.; | 3) wyjaśnia przyczyny współczesnych konfliktów zbrojnych w wybranych regionach świata oraz ich wpływ na zmiany granic państw, migracje ludności, struktury społeczne, gospodarkę i środowisko przyrodnicze. |
|
| 4) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB na jednego mieszkańca, wskaźnika rozwoju społecznego (HDI); | - | |
| 5) porównuje strukturę PKB państw znajdujących się na różnym poziomie rozwoju gospodarczego oraz ocenia strukturę PKB Polski na tle innych krajów. | - | |
| VIII Geografia ludności | VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich. Uczeń: | VIII. Zróżnicowanie struktur społecznych i procesów urbanizacyjnych: zróżnicowanie narodowościowe, etniczne, językowe i struktura wykształcenia, zwartość socjoetniczna, fazy urbanizacji, procesy metropolizacji, typy fizjonomiczne i funkcje miast, formy zespołów miejskich. Uczeń: |
| 1) wskazuje obszary koncentracji ludności i małej gęstości zaludnienia oraz określa czynniki i prawidłowości w zakresie rozmieszczenia ludności świata; | 1) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski oraz zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata; |
|
| 2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego; | 2) analizuje zróżnicowanie językowe ludności świata oraz wyjaśnia proces upowszechniania się wybranych języków na świecie i podaje jego konsekwencje; |
|
| 3) opisuje etapy rozwoju demograficznego ludności na przykładach wybranych krajów świata oraz ocenia konsekwencje eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach; | 3) analizuje zróżnicowanie struktury wykształcenia ludności na świecie i wykazuje jej związek z poziomem rozwoju społeczno-gospodarczego; |
|
| 4) rozumie społeczno-kulturowe uwarunkowania zróżnicowania modelu rodziny i poziomu dzietności w różnych regionach świata; | 4) dyskutuje na temat problemów państw o różnej strukturze etnicznej (zwartości socjoetnicznej); |
|
| 5) omawia przyczyny i konsekwencje procesu starzenia się ludności na przykładach wybranych regionów świata; | 5) wyróżnia fazy urbanizacji oraz charakteryzuje procesy metropolizacji; | |
| 6) charakteryzuje główne kierunki i przyczyny migracji ludności na świecie; | 6) identyfikuje funkcje, typy fizjonomiczne miast i formy zespołów miejskich na świecie. | |
| 7) dyskutuje na temat skutków wielkich ruchów migracyjnych dla społeczeństw i gospodarki wybranych państw świata, ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy, w tym Polski; | - | |
| 8) odróżnia uchodźstwo od migracji ekonomicznej oraz dostrzega problemy uchodźców, w tym dzieci, na wybranych przykładach z Europy i innych regionów świata; | - | |
| 9) charakteryzuje zróżnicowanie religijne ludności świata i Polski oraz wpływ religii na życie społeczne i gospodarkę; | - | |
| 10) wyróżnia główne kręgi kulturowe; | - | |
| 11) określa główne przyczyny i skutki urbanizacji oraz analizuje zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie i w Polsce; | - | |
| 12) identyfikuje główne czynniki rozwoju obszarów wiejskich na świecie; | - | |
| 13) korzysta z map cyfrowych dostępnych w Internecie w analizie sieci osadniczej wybranych regionów świata. | - | |
| IX Gospodarka światowa | IX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, współpraca międzynarodowa, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń: | IX. Struktura gospodarki i tendencje rozwoju gospodarczego: klasyfikacja gospodarki, związki usług i działalności przemysłowej, zmiany w strukturze i sektorach gospodarki. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia przyczyny i formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) wraz z rozwojem cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski; | 1) stosuje w analizach gospodarczych Polską Klasyfikację Działalności (PKD); | |
| 2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji; | 2) dostrzega współzależność sektorów przemysłowego i usługowego; | |
| 3) analizuje strukturę i kierunki międzynarodowej wymiany towarowej, ocenia strukturę handlu zagranicznego Polski oraz uzasadnia potrzebę przestrzegania zasad sprawiedliwego handlu; | 3) wykazuje wpływ procesu globalizacji i rozwoju nowych technologii na zmiany w zatrudnieniu według sektorów gospodarki oraz przemiany wewnątrzsektorowe na wybranych przykładach. |
|
| 4) charakteryzuje główne cechy gospodarki opartej na wiedzy i czynniki wpływające na jej innowacyjność i rozwój w Polsce oraz innych krajach świata; | - | |
| 5) wykazuje znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym; | - | |
| 6) dyskutuje na temat przejawów i skutków kształtowania się społeczeństwa informacyjnego. | - | |
| X Rolnictwo | X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń: | X. Zróżnicowanie gospodarki rolnej: typy rolnictwa i główne regiony rolnicze na świecie, rolnictwo uprzemysłowione a rolnictwo ekologiczne, uprawy roślin modyfikowanych genetycznie. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na świecie; | 1) charakteryzuje różne typy rolnictwa, przedstawia ich uwarunkowania oraz wyróżnia główne cechy regionów rolniczych na świecie; |
|
| 2) porównuje strukturę użytków rolnych w Polsce z wybranymi krajami świata; | 2) przedstawia zasady rolnictwa ekologicznego, wykazuje różnice między rolnictwem uprzemysłowionym i rolnictwem ekologicznym oraz przedstawia ich wady i zalety; |
|
| 3) wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie; | 3) przedstawia korzyści oraz identyfikuje problemy związane z upowszechnianiem się roślin uprawnych modyfikowanych genetycznie i wyjaśnia rozmieszczenie obszarów ich upraw. |
|
| 4) wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości na świecie i w Polsce oraz uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki leśnej i ochrony przyrody; | - | |
| 5) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze lasów; | - | |
| 6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych. | - | |
| XI Przemysł i budownictwo | XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, dezindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej. Uczeń: | XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rola budownictwa w gospodarce. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia zmieniającą się rolę czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływ na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów; | 1) na wybranych przykładach wykazuje różnice między czynnikami lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii oraz wyjaśnia zmiany znaczenia tych czynników w procesie rozwoju cywilizacyjnego; |
|
| 2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu; | 2) wskazuje obszary koncentracji przemysłu (ważniejsze ośrodki przemysłowe, technopolie, okręgi) na świecie i w Polsce oraz wyjaśnia istotę i rolę klastrów w budowie gospodarki opartej na wiedzy; |
|
| 3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów dezindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski; | 3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie i w Polsce; |
|
| 4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego i wpływu na środowisko geograficzne; | 4) przedstawia rolę budownictwa w gospodarce na przykładzie wybranych państw świata i Polski; |
|
| 5) ocenia stan i zmiany bilansu energetycznego świata i Polski, przedstawia skutki rosnącego zapotrzebowania na energię, jego wpływ na środowisko geograficzne oraz uzasadnia konieczność podejmowania działań na rzecz ograniczania tempa wzrostu zużycia energii; | 5) podaje argumenty przemawiające za potrzebą zharmonizowania stylu budownictwa z istniejącym krajobrazem przyrodniczym i kulturowym. |
|
| 6) dyskutuje na temat pozytywnych i negatywnych skutków stosowania odnawialnych i nieodnawialnych źródeł energii; | - | |
| 7) analizuje wykorzystanie energetyki jądrowej na świecie, dyskutuje na temat problemów związanych z jej rozwojem. | - | |
| XII Usługi | XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno-gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń: | XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno-gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo-rozwojowe, finansowe i turystyczne. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego; | 1) wykazuje na podstawie danych statystycznych i map tematycznych zróżnicowanie udziału poszczególnych rodzajów transportu w przewozach na świecie i w Polsce; |
|
| 2) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz handlowej wymiany towarowej w rozwoju społeczno- -gospodarczym świata; | 2) wykazuje rolę telekomunikacji w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego; | |
| 3) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w wybranych państwach świata, w tym w Polsce; | 3) identyfikuje prawidłowości dotyczące przestrzennego zróżnicowania dostępności do usług edukacyjnych oraz nakładów na prace badawczo-rozwojowe na świecie; |
|
| 4) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata. | 4) wykazuje znaczenie usług finansowych w rozwoju innych sektorów gospodarki oraz wskazuje główne centra finansowe na świecie; |
|
| - | 5) wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno-kulturowe i gospodarcze szybkiego rozwoju usług turystycznych na świecie; |
|
| - | 6) na podstawie danych statystycznych analizuje rolę usług turystycznych w rozwoju regionów świata; |
|
| - | 7) analizuje mapę głównych miejsc pielgrzymkowych różnych religii na świecie i w Polsce. | |
| XIII Człowiek a środowisko geograficzne (tylko w zakresie podstawowym) | XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne. Uczeń: | - |
| 1) wykazuje na przykładzie wybranych miejscowości wpływ działalności człowieka na powstawanie smogu typu londyńskiego i fotochemicznego oraz proponuje sposoby zapobiegania powstawaniu tego zjawiska; | - | |
| 2) ocenia wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne; | - | |
| 3) analizuje na przykładach ze świata i Polski wpływ działalności rolniczej, w tym monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego wypasu zwierząt na środowisko przyrodnicze; | - | |
| 4) wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych; | - | |
| 5) analizuje wpływ dynamicznego rozwoju turystyki na środowisko geograficzne oraz wskazuje możliwości stosowania w turystyce zasad zrównoważonego rozwoju; | - | |
| 6) ocenia wpływ transportu na warunki życia ludności i środowisko przyrodnicze; | - | |
| 7) analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich, wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie; | - | |
| 8) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów; | - | |
| 9) podaje przykłady procesów rewitalizacji obszarów zdegradowanych i proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej. | - | |
| III Klasa | ||
| XIV/XIII Geografia fizyczna Polski | XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego. Uczeń: | XIII. Związki między elementami środowiska przyrodniczego na wybranych obszarach Polski: gór, wyżyn, nizin, pojezierzy i pobrzeży. Uczeń: |
| 1) wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne Polski; | 1) przedstawia cechy rzeźby i wyjaśnia wpływ procesów wewnętrznych i zewnętrznych na ukształtowanie powierzchni głównych jednostek fizycznogeograficznych Polski; |
|
| 2) wyróżnia na podstawie mapy główne jednostki geologiczne występujące na obszarze Polski; | 2) porównuje środowisko przyrodnicze Tatr Zachodnich i Wysokich oraz wykazuje związki między jego elementami; |
|
| 3) charakteryzuje na podstawie map rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze; | 3) przedstawia specyficzne cechy środowiska przyrodniczego Sudetów, Gór Świętokrzyskich i Bieszczad oraz identyfikuje przyczyny istniejących różnic; |
|
| 4) identyfikuje związki między budową geologiczną Polski a głównymi cechami ukształtowania powierzchni; | 4) przedstawia wpływ skał węglanowych i lessowych wyżyn Polski na elementy środowiska przyrodniczego; |
|
| 5) charakteryzuje klimat Polski na podstawie map elementów klimatu i danych klimatycznych; | 5) wyjaśnia wpływ lądolodu na środowisko przyrodnicze pojezierzy i nizin oraz porównuje rzeźbę młodoglacjalną i staroglacjalną; |
|
| 6) wyjaśnia zróżnicowanie klimatu oraz przedstawia gospodarcze konsekwencje długości trwania okresu wegetacyjnego w różnych regionach Polski; | 6) wykazuje związki między elementami środowiska przyrodniczego Żuław Wiślanych; | |
| 7) identyfikuje cechy sieci rzecznej Polski; | 7) charakteryzuje zróżnicowanie rzeźby pobrzeża Bałtyku oraz porównuje cechy i wyjaśnia genezę wybrzeża niskiego i wysokiego. |
|
| 8) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze, w tym turystyczne jezior oraz sztucznych zbiorników na obszarze Polski; | - | |
| 9) wyjaśnia przyczyny i skutki niedoboru wody w wybranych regionach Polski; | - | |
| 10) dokonuje analizy stanu środowiska w Polsce i własnym regionie oraz przedstawia wnioski z niej wynikające na podstawie map, danych statystycznych lub aplikacji GIS; | - | |
| 11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie. | - | |
| XIV Zróżnicowanie krajobrazowe Polski (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno- -łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny. Uczeń: |
| - | 1) rozpoznaje na podstawie materiałów źródłowych (map, fotografii naziemnych i lotniczych, obrazów satelitarnych) rodzaj pokrycia terenu i wyróżnia główne cechy wybranych krajobrazów w Polsce: krajobraz wód powierzchniowych (np. Wielkie Jeziora Mazurskie), leśny (np. Puszcza Białowieska), bagienno-łąkowy (np. Biebrzański Park Narodowy), górski ponad granicą lasu (np. Karkonosze), rolniczy – wiejski (np. Roztocze), podmiejski i rezydencjalny (np. miejscowości podwarszawskie), małomiasteczkowy (np. Tykocin), wielkich miast (np. Poznań), przemysłowy (np. Dąbrowa Górnicza – obszar kombinatu metalurgicznego), górniczy (np. obszar kopalni Bełchatów), komunikacyjny (np. węzeł transportowy komunikacyjny Kraków – Balice); |
|
| - | 2) podaje ważniejsze czynniki kształtujące wybrane krajobrazy; | |
| - | 3) dokonuje oceny wartości przyrodniczych i kulturowych oraz stanu zachowania krajobrazu (harmonijny, przekształcony, zdegradowany); |
|
| - | 4) podaje przykłady działań służących zachowaniu walorów krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz zapobieganiu ich degradacji. |
|
| XV Geografia ludności Polski; Elementy geografii gospodarczej Polski (tylko w zakresie podstawowym) | XV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja i sieć osadnicza, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa, atrakcyjność turystyczna. Uczeń: | XV. Zróżnicowanie społeczno-kulturowe Polski: regiony etnograficzne, poziom życia, zachowania prokreacyjne Polaków, zalety i wady życia na wsi i w mieście, cechy miast, preferencje wyborcze, partycypacja społeczna, ubóstwo, wykluczenie i solidarność społeczna. Uczeń: |
| 1) formułuje twierdzenia o prawidłowościach w zakresie rozmieszczenia ludności i wyjaśnia przyczyny jego zróżnicowania; | 1) przedstawia zróżnicowanie etnograficzne Polski na wybranych przykładach; | |
| 2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz piramidy wieku i płci; | 2) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski; |
|
| 3) analizuje, na podstawie źródeł informacji geograficznej, zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego i rzeczywistego ludności Polski oraz prognozuje skutki współczesnych przemian demograficznych w Polsce dla rozwoju społeczno- -gospodarczego kraju; | 3) analizuje zróżnicowanie przestrzenne zachowań prokreacyjnych Polaków i wykazuje ich związek z uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi; |
|
| 4) analizuje przestrzenne zróżnicowanie salda migracji w Polsce, podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków; | 4) dyskutuje na temat przyczyn depopulacji niektórych wsi w Polsce, zalet i wad życia na wsi i w miastach różnej wielkości oraz w wybranych regionach; |
|
| 5) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce; | 5) dostrzega problem gettoizacji przestrzeni miasta, jego przyczyny i konsekwencje; | |
| 6) wyjaśnia zmiany procesów urbanizacyjnych i osadnictwa wiejskiego w Polsce, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi; | 6) identyfikuje cechy indywidualne wybranych miast w Polsce, określa, na czym polega ich genius loci; |
|
| 7) wskazuje obszary o najkorzystniejszych warunkach dla rozwoju rolnictwa oraz analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na możliwości przemian w rolnictwie Polski; | 7) analizuje przestrzenne zróżnicowanie preferencji wyborczych Polaków z wykorzystaniem technologii geoinformacyjnych; |
|
| 8) przedstawia cechy rolnictwa ekologicznego w Polsce, cele certyfikacji żywności produkowanej w ramach tego systemu oraz rozumie potrzebę zapoznania się z opisem pochodzenia i składem nabywanych produktów spożywczych; | 8) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego, w tym poprawy jakości życia; |
|
| 9) podaje przyczyny przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. i ocenia ich skutki; | 9) analizuje dane dotyczące regionalnego zróżnicowania ubóstwa, formułuje i weryfikuje hipotezy dotyczące jego przyczyn, proponuje działania na rzecz ograniczania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce oraz wykazuje znaczenie solidarności społecznej w rozwiązywaniu tego problemu. |
|
| 10) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce, wskazuje główne węzły oraz terminale transportowe i przedstawia znaczenie sieci transportu dla gospodarki kraju; | - | |
| 11) prezentuje wartości obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe Polski na przykładzie wybranego regionu lub szlaku turystycznego; | - | |
| 12) projektuje trasę wycieczki uwzględniającą wybrane grupy atrakcji turystycznych w miejscowości lub regionie. | - | |
| Morze Bałtyckie (tylko w zakresie podstawowym) | XVI. Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski: środowisko przyrodnicze, wykorzystanie gospodarcze. Uczeń: | - |
| 1) przedstawia główne cechy i stan środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego oraz dostrzega potrzebę jego ochrony; | - | |
| 2) charakteryzuje gospodarkę morską Polski. | - | |
| Geografia własnego regionu (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XVI. Elementy przestrzeni geograficznej i relacje między nimi we własnym regionie – analiza materiałów źródłowych, badania i obserwacje terenowe. Uczeń: |
| - | 1) analizuje wpływ przedsiębiorstwa przemysłowego lub usługowego na środowisko przyrodnicze, rynek pracy, jakość życia ludności i rozwój gospodarczy najbliższego otoczenia; |
|
| - | 2) analizuje dostępność i ocenia jakość wybranych usług (np. edukacyjnych, zdrowotnych, rekreacyjnych, handlowych) w najbliższej okolicy (ulicy, dzielnicy miasta, wsi) na podstawie ankiety; |
|
| - | 3) na podstawie obserwacji oraz dostępnych materiałów źródłowych (np. miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, geoportalu, zdjęć satelitarnych) wyróżnia główne funkcje i dokonuje oceny zagospodarowania wybranego terenu; |
|
| - | 4) na podstawie obserwacji terenowych, współczesnych i archiwalnych map oraz fotografii prezentuje i wyjaśnia zmiany układu przestrzennego i wyglądu zabudowy wybranego terenu we własnej miejscowości; |
|
| - | 5) wyszukuje informacje na temat rewitalizacji zdegradowanych obszarów zurbanizowanych i poprzemysłowych, przedstawia jej cele oraz proponuje działania rewitalizacyjne w wybranej miejscowości własnego regionu; |
|
| - | 6) dokonuje analizy mocnych i słabych stron miejscowości zamieszkania lub dzielnicy dużego miasta oraz zagrożeń i szans jej rozwoju. |
|
| Klasa IV (i V w technikum) | ||
| XVII Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XVII. Strefowość środowiska przyrodniczego na Ziemi: strefowość zjawisk przyrodniczych,specyfika środowiska przyrodniczego w strefach równikowej, zwrotnikowych, podzwrotnikowych, umiarkowanych i polarnych, współzależność elementów środowiska przyrodniczego, astrefowe czynniki przyrodnicze modyfikujące zjawiska strefowe. Uczeń: |
| - | 1) identyfikuje prawidłowości dotyczące zróżnicowania środowiska przyrodniczego na Ziemi; |
|
| - | 2) wyjaśnia strefowe występowanie zjawisk przyrodniczych; | |
| - | 3) przedstawia główne cechy środowiska przyrodniczego stref od równikowej do polarnych; | |
| - | 4) identyfikuje na przykładach współzależności elementów środowiska przyrodniczego w strefach od równikowej do polarnych; |
|
| - | 5) wyjaśnia wpływ astrefowych czynników przyrodniczych na modyfikowanie zjawisk strefowych na Ziemi. |
|
| XVIII Problemy środowiska geograficznego współczesnego Świata (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności. Uczeń: |
| - | 1) wyjaśnia powstawanie geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (tropikalne cyklony, trąby powietrzne, pustynnienie, zmiany klimatu); |
|
| - | 2) wyjaśnia powstawanie powodzi i tsunami; | |
| - | 3) przedstawia genezę i skutki geologicznych zagrożeń (wulkanizm, trzęsienia ziemi, powstawanie lejów krasowych); |
|
| - | 4) wskazuje na mapie regiony występowania geozagrożeń i podaje przykłady działań ograniczających ich skutki; |
|
| - | 5) podaje przyrodnicze i antropogeniczne przyczyny intensywnej erozji gleb oraz prezentuje sposoby jej zapobiegania na wybranych przykładach; |
|
| - | 6) wykorzystuje zdjęcia satelitarne i lotnicze oraz technologie geoinformacyjne do lokalizowania i określania zasięgu katastrof przyrodniczych; |
|
| - | 7) dyskutuje na temat wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi oraz proponuje działania służące ograniczaniu tych zmian; |
|
| - | 8) wskazuje na mapach obszary współcześnie zlodzone i ocenia wpływ zmian klimatycznych na zasięg pokrywy lodowej; |
|
| - | 9) identyfikuje przyczyny przyrodnicze i antropogeniczne ograniczonych zasobów wodnych w wybranych regionach świata i proponuje działania wspomagające racjonalne gospodarowanie wodą; |
|
| - | 10) uzasadnia znaczenie georóżnorodności oraz bioróżnorodności i podaje przykłady działań na rzecz ich ochrony. |
|
| XIX Środowisko przyrodnicze, a działalność gospodarcza człowieka (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XIX. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych, sposoby pokonywania przez człowieka przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej, zmiany znaczenia środowiska przyrodniczego w rozwoju społeczno-gospodarczym regionów. Uczeń: |
| - | 1) wykazuje związki kierunków produkcji rolnej, w tym struktury upraw i chowu zwierząt, z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi; |
|
| - | 2) wyjaśnia związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego; |
|
| - | 3) prezentuje przykłady sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej człowieka i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju; |
|
| - | 4) przedstawia zmiany znaczenia czynników przyrodniczych w rozwoju społeczno- -gospodarczym regionów w przeszłości i współcześnie oraz dyskutuje na temat ich roli w przyszłości |
|
| XX Problemy polityczne współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XX. Problemy polityczne współczesnego świata: współczesne zmiany na mapie politycznej świata, przemiany systemowe w Europie, funkcjonowanie Unii Europejskiej, przyczyny i skutki terroryzmu. Uczeń |
| - | 1) przedstawia najnowsze zmiany na mapie politycznej świata; | |
| - | 2) przedstawia i ocenia skutki (polityczne, społeczne i gospodarcze) przemian ustrojowych i gospodarczych w Europie po 1989 r.; | |
| - | 3) dyskutuje na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w sferach społeczno-gospodarczej oraz środowiskowej; |
|
| - | 4) charakteryzuje wyzwanie dla świata, jakim jest terroryzm | |
| XXI Problemy społeczne współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XXI. Wybrane problemy społeczne współczesnego świata: problemy demograficzne, skutki migracji, problemy uchodźstwa, wykorzystywanie pracy dzieci i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy, bezrobocie, nietolerancja. Uczeń: |
| - | 1) charakteryzuje problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej (starzenie demograficzne, eksplozja ludnościowa, migracje, uchodźstwo), podając ich przyczyny oraz skutki; |
|
| - | 2) formułuje hipotezy dotyczące wpływu procesów starzenia się ludności na życie społeczne i gospodarkę, ze szczególnym uwzględnieniem Europy; |
|
| - | 3) wyróżnia problemy związane z migracjami (dobrowolnymi i przymusowymi) i uchodźstwem ludności w skali globalnej i krajowej oraz formułuje hipotezy odnoszące się do migracji ludności spowodowanych zmianami klimatycznymi; |
|
| - | 4) klasyfikuje migracje oraz charakteryzuje przebieg ważniejszych fal migracyjnych historycznych i współczesnych na świecie; |
|
| - | 5) przedstawia problem wykorzystywania pracy dzieci na świecie i pracowników w krajach o niskich kosztach pracy |
|
| - | 6) analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w regionach wysoko i słabo rozwiniętych ze szczególnym uwzględnieniem problemu bezrobocia wśród ludzi młodych; |
|
| - | 7) uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i innym formom nietolerancji na świecie oraz przedstawia przykłady wpływu wykluczania grup ludności na życie społeczne i gospodarcze państw. |
|
| XXII Zróżnicowanie jakości życia na Ziemi (tylko w zakresie rozszerzonym) | - | XXII. Zróżnicowanie jakości życia człowieka w wybranych regionach i krajach świata: potrzeby żywieniowe, zagrożenie życia, rozmieszczenie chorób, poczucie bezpieczeństwa, potrzeby edukacyjne. Uczeń: |
| - | 1) rozumie pojęcie jakości życia człowieka, formułuje hipotezy dotyczące przyczyn jego zróżnicowania na świecie oraz przedstawia konsekwencje zróżnicowania jakości życia człowieka w różnych regionach i krajach świata; |
|
| - | 2) na podstawie materiałów źródłowych analizuje i wyjaśnia zróżnicowanie poziomu zaspokojenia potrzeb żywieniowych, poczucia bezpieczeństwa i potrzeb edukacyjnych oraz przyczyn zagrożenia życia, w tym związanych z rozprzestrzenianiem się chorób, niskim poziomem ochrony zdrowia i degradacją środowiska na świecie; |
|
| - | 3) dokonuje oceny poczucia bezpieczeństwa mieszkańców w wybranych regionach świata na podstawie samodzielnie opracowanych kryteriów. |
|
| XXIII Problemy gospodarcze współczesnego świata (tylko w zakresie rozszerzonym)) | - | XXIII. Problemy gospodarcze współczesnego świata: dysproporcje w rozwoju krajów i ich skutki, wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwo i gospodarkę w skali lokalnej i regionalnej, problem zadłużenia krajów świata. Uczeń |
| - | 1) wskazuje na mapie świata najbiedniejsze i najbogatsze państwa oraz charakteryzuje ich główne problemy społeczno-gospodarcze, w tym problem zadłużenia; |
|
| - | 2) identyfikuje przyczyny przyrodnicze, historyczne, społeczne, gospodarcze i polityczne dysproporcji rozwoju regionów świata i państw oraz przedstawia skutki tych nierówności; |
|
| - | 3) podaje przykłady działań dążących do zmniejszania dysproporcji w rozwoju gospodarczym państw i regionów świata oraz dokonuje ich oceny; |
|
| - | 4) ocenia wpływ korporacji transnarodowych na społeczeństwa, gospodarki i środowisko przyrodnicze państw i regionów świata. |
|
Szczegółowe warunki realizacji według MEN:
Podstawa programowa obejmuje 23 działy na poziomie podstawowym i 16 na poziomie rozszerzonym. Dla poszczególnych klas i poziomów Ministerstwo proponuje następujący podział godzin:
- Klasa I (w zakresie podstawowym), działy: I – 4 godz., II – 3 godz., III – 6 godz., IV – 4 godz., V – 6 godz., VI – 3 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
- Klasa I (w zakresie rozszerzonym), działy: I – 4 godz., II – 4 godz., III – 4 godz., IV – 4, godz., V – 8 godz., VI – 2 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
- Klasa II (w zakresie podstawowym), działy: VII – 7 godz., VIII – 13 godz., IX – 5 godz., X – 5 godz., XI – 7 godz., XII – 5 godz., XIII – 10 godz. (łącznie 52 godziny, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
- Klasa II (w zakresie rozszerzonym), działy: VII – 3 godz., VIII – 6 godz., IX – 3 godz., X – 3 godz., XI – 5 godz., XII – 6 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
- Klasa III (w zakresie podstawowym), działy: XIV – 12 godz., XV – 12 godz., XVI – 2 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
- Klasa III (w zakresie rozszerzonym), działy: XIII – 8 godz., XIV – 14 godz., XV – 10 godz., XVI – 20 godz. (łącznie 52 godziny, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu podstawowego);
- Klasa IV w liceum ogólnokształcącym (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XVII – 4 godz., XVIII – 9 godz., XIX – 4 godz., XX – 5 godz., XXI – 7 godz., XXII – 6 godz., XXIII – 5 godz. (łącznie 40 godzin, tj. 2 godziny w tygodniu w roku szkolnym – do końca kwietnia);
- Klasa IV w technikum (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XVII – 4 godz., XVIII – 9 godz., XIX – 4 godz., XX – 5 godz. (łącznie 26 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym dla treści z zakresu rozszerzonego);
- Klasa V w technikum (tylko treści w zakresie rozszerzonym), działy: XXI – 7 godz., XXII – 6 godz., XXIII – 5 godz. (łącznie 18 godzin, tj. 1 godzina w tygodniu w roku szkolnym – do końca kwietnia);
W konkluzji na realizację programu w zakresie podstawowym zaplanowano: 104 godziny w ciągu 3 lat, a w zakresie rozszerzonym: 144 godziny w ciągu 4 lat (5 w technikum). W ocenie Ministerstwa stanowi to 80% liczby godzin dostępnych dla nauczyciela (przy założeniu, że rok szkolny liczy około 32-33 godzin przy 1 godzinie w tygodniu). Pozostałe 20% pozostawiono do dyspozycji nauczyciela.
Minimalny wymiar godzin dla klas i poziomów na realizację według MEN
Minimalna siatka godzin dla poziomu podstawowego:
- Klasa 1: 1 godzina;
- Klasa 2: 2 godziny;
- Klasa 3: 1 godzina.
Minimalna siatka godzin dla klasy realizującej zakres rozszerzony z geografii (np. klasa o profilu mat-geo):
- Klasa 1 – 2 godziny (1 godzina zakres podstawowy + 1 godzina zakres rozszerzony);
- Klasa 2 – 3 godziny (2 godziny zakres podstawowy + 1 godzina zakres rozszerzony);
- Klasa 3 – 3 godziny (1 godzina zakres podstawowy + 2 godziny zakres rozszerzony);
- Klasa IV (w liceum ogólnokształcącym): 2 godziny (tylko zakres rozszerzony);
- Klasa IV (w technikum) – 1 godzina (tylko zakres rozszerzony);
- Klasa V (w technikum) – 1 godzina (tylko zakres rozszerzony).
Co oznacza odpowiednio: 4 godziny w cyklu kształcenia dla zakresu podstawowego i 10 godzin w cyklu kształcenia dla klas realizujących także zakres rozszerzony.
Rekomendowana przez nas liczba godzin dla klasy realizującej zakres rozszerzony to minimum 15-16 w cyklu kształcenia.