Dokument obowiązuje od dnia 01.09.2024 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 996). Jest to tzw. “uszczuplona” podstawy programowe.

Dokument składa się z wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych odnoszących się do konkretnych treści do zrealizowania. W szkole branżowej podstawa programowa jest jednakowa dla wszystkich uczniów (nie dzieli się na zakres podstawowy i rozszerzony) i realizowana jest wyłącznie w Szkole Branżowej I Stopnia.

Geografia – podstawa programowa dla szkoły branżowej

Wprowadzenie opisowe (kliknij aby rozwinąć)

Założeniem podstawy programowej jest wykorzystanie potencjału edukacyjnego geografii w zakresie jej walorów poznawczych, kształcących i wychowawczych. W konstruowaniu podstawy programowej przyjęto, że głównym celem geografii jako przedmiotu szkolnego jest poznawanie własnego kraju i świata jako zintegrowanej całości, w której zjawiska i procesy przyrodnicze oraz społeczno-ekonomiczne są ze sobą ściśle powiązane na zasadach
wzajemnych uwarunkowań i zależności. Zajęcia geografii powinny zatem sprzyjać rozumieniu przez ucznia istniejących powiązań i zależności w środowisku geograficznym, zarówno w ramach środowiska przyrodniczego i społeczno-gospodarczego, jak i w odniesieniu do wzajemnych relacji człowiek – przyroda. Podstawa programowa tworzy ramy do zdobywania wiedzy przydatnej w życiu codziennym, kształtowania szeregu umiejętności oraz pozytywnych postaw ucznia w odniesieniu do własnego kraju i środowiska, w którym żyje.

Ważne jest, aby uczniowie zrozumieli sens i warunki realizacji zasad zrównoważonego rozwoju, m.in. poprzez poznawanie przykładów racjonalnego gospodarowania w środowisku, znaczenia planowania przestrzennego, poprawy jakości życia człowieka, poczucia odpowiedzialności za tworzenie ładu i piękna w miejscach swego zamieszkania.

Istotnym założeniem jest także stworzenie optymalnych warunków do kształtowania umiejętności. Szkolna edukacja powinna kształtować u uczniów kluczową dla rozumienia wzajemnych relacji człowiek – przyroda, umiejętność określania związków i zależności zachodzących w środowisku geograficznym oraz między poszczególnymi jego elementami (przyrodniczymi, społeczno-gospodarczymi i kulturowymi), a także umiejętność:
1) korzystania z różnych źródeł informacji geograficznej;
2) myślenia geograficznego, tj. całościowego i syntetyzującego, a także myślenia krytycznego i twórczego;
3) rozwiązywania problemów praktycznych występujących w środowisku geograficznym;
4) oceniania i wartościowania zjawisk i procesów geograficznych, formułowania twierdzeń o prawidłowościach, dokonywania uogólnień i prognozowania.

Kolejnym ważnym założeniem podstawy programowej jest wykorzystanie walorów wychowawczych geografii. Dobór treści w podstawie programowej sprzyja m.in. kształtowaniu takich postaw, jak: rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, uwrażliwianie na wartość i znaczenie cennych obiektów przyrodniczych i kulturowych, należących do dziedzictwa lokalnego, regionalnego, narodowego, ponadnarodowego. Kształtowane powinny być także postawy solidarności społecznej, szacunku i empatii wobec przedstawicieli innych narodów i grup etnicznych. Uczniów wdraża się do przyjmowania postawy patriotycznej, wspólnotowej i obywatelskiej, uczy rozumienia pozautylitarnych wartości wybranych elementów środowiska przyrodniczego i kulturowego oraz rozwija się w nich dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna. W podstawie programowej uwzględniono również podejście humanistyczne w geografii, podkreślające przede wszystkim aspekty odkrywania i rozumienia przez człowieka jego środowiska. 

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wiedza geograficzna. (kliknij aby rozwinąć)

1. Poznawanie terminologii geograficznej.
2. Zaznajomienie z różnorodnymi źródłami i metodami pozyskiwania informacji geograficznej.
3. Poznanie zróżnicowania środowiska geograficznego, głównych zjawisk i procesów geograficznych oraz ich uwarunkowań i konsekwencji.
4. Poznanie podstawowych relacji między elementami przestrzeni geograficznej (przyrodniczej, społeczno-gospodarczej i kulturowej) w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
5. Rozumienie prawidłowości w zakresie funkcjonowania środowiska geograficznego oraz wzajemnych zależności w systemie człowiek – przyroda.
6. Rozumienie zasad racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody i zachowania dziedzictwa kulturowego.
7. Integrowanie wiedzy przyrodniczej, społecznej, ekonomicznej i humanistycznej.

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce. (kliknij aby rozwinąć)

1. Korzystanie z planów, map fizycznogeograficznych i społeczno-gospodarczych, fotografii, zdjęć lotniczych i satelitarnych, rysunków, wykresów, diagramów, danych statystycznych, tekstów źródłowych, technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu zdobywania, przetwarzania i prezentowania informacji geograficznych.
2. Interpretowanie treści różnych map.
3. Identyfikowanie relacji między poszczególnymi elementami środowiska geograficznego (przyrodniczego, społeczno-gospodarczego i kulturowego).
4. Ocenianie zjawisk i procesów politycznych, społeczno-kulturowych oraz gospodarczych zachodzących w Polsce i w różnych regionach świata.
5. Dostrzeganie problemów w środowisku geograficznym i proponowanie ich rozwiązań.
6. Prognozowanie przemian zachodzących w środowisku przyrodniczym i społeczno-gospodarczym.
7. Wykorzystywanie zdobytej wiedzy i umiejętności geograficznych w życiu codziennym i zawodowym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

III. Kształtowanie postaw. (kliknij aby rozwinąć)

1. Rozwijanie zainteresowań geograficznych, budzenie ciekawości świata.
2. Podejmowanie refleksji nad pięknem i harmonią świata przyrody, krajobrazów przyrodniczych i kulturowych oraz osiągnięciami cywilizacyjnymi ludzkości.
3. Rozumienie potrzeby racjonalnego gospodarowania w środowisku geograficznym zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz konieczności rekultywacji i rewitalizacji obszarów zdegradowanych.
4. Przyjmowanie postawy patriotycznej, wspólnotowej i obywatelskiej.
5. Kształtowanie więzi emocjonalnych z najbliższym otoczeniem, regionem oraz krajem ojczystym.
6. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska geograficznego, kształtowanie ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno-kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.
7. Przełamywanie stereotypów i kształtowanie postaw solidarności, szacunku i empatii wobec Polaków oraz przedstawicieli innych narodów i społeczności.

Geografia w szkole branżowej

W tabeli poniżej umieszczono w odrębnych kolumnach realizowany dział tematyczny i odpowiadający mu zakres wymagań szczegółowych z podstawy programowej.

Warunki realizacji wskazane w podstawie programowej:

  • Klasa pierwsza: działy od I do VII;
  • Klasa druga: działy od VIII do XIII;
  • Klasa trzecia: działy od XIV do XVII.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe:

DziałWymagania szczegółowe
Klasa I
I Wprowadzenie do geografii, kartografiaI. Źródła informacji geograficznych oraz metody prezentacji danych przestrzennych:
obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i
kartograficzna ich prezentacja. Uczeń:
1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i
ocenia ich przydatność;
2) czyta i interpretuje treści różnych map;
3) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów.
II Ziemia we Wszechświecie, ruchy ZiemiII. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała
niebieskie, Układ Słoneczny. Uczeń:
1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego;
2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa;
3) na podstawie zdjęć i innych materiałów źródłowych przedstawia i porównuje ciała
niebieskie tworzące Układ Słoneczny.
III AtmosferaIII. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, rozkład
temperatury powietrza i opadów atmosferycznych, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń:
1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi;
2) omawia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej;
3) wyjaśnia nierównomierny rozkład temperatury powietrza i opadów atmosferycznych na
Ziemi;
4) wykazuje zróżnicowanie stref klimatycznych i typów klimatów na Ziemi na podstawie
map.
IV HydrosferaIV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń:
1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi;
2) omawia układ powierzchniowych prądów morskich oraz przedstawia ich wpływ na życie
i gospodarkę człowieka;
3) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi;
4) podaje przykłady miejsc występowania lodowców na świecie i ocenia wpływ
współczesnych zmian klimatycznych na ich zasięg.
V LitosferaV. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy
wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń:
1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery;
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia
powierzchni Ziemi (ruchy górotwórcze, wulkanizm, trzęsienia ziemi);
3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja,
transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców
górskich, lądolodu i mórz oraz wietrzenia;
4) rozpoznaje wybrane rodzaje skał oraz przedstawia przykłady ich gospodarczego
zastosowania.
VI Pedosfera i biosferaVI. Pedosfera i biosfera: typy gleb, strefowość roślinności. Uczeń:
1) wyróżnia cechy głównych typów gleb w Polsce oraz ocenia ich przydatność rolniczą;
2) wyjaśnia zależności między klimatem a występowaniem formacji roślinnych w układzie
strefowym na Ziemi.
VII Geografia fizyczna PolskiVII. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony
fizycznogeograficzne, zasoby surowcowe, warunki klimatyczne, sieć wodna, formy ochrony
przyrody. Uczeń:
1) wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne Polski;
2) wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski
oraz określa ich znaczenie gospodarcze;
3) charakteryzuje klimat Polski na podstawie map elementów klimatu i danych
klimatycznych;
4) charakteryzuje sieć wodną Polski;
5) wyjaśnia przyczyny i skutki niedoboru wody w wybranych regionach Polski;
6) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce
oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce.
Klasa II
VIII Geografia polityczna ŚwiataVIII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego
świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne na świecie, konflikty zbrojne,
podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:
1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społecznoekonomicznych;
2) przedstawia skutki procesów integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze
szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej;
3) wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych w Europie i na Bliskim
Wschodzie w XXI wieku;
4) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB
na jednego mieszkańca, wskaźnika rozwoju społecznego (HDI).
IX Geografia ludności ŚwiataIX. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze:
rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie
narodowościowe i etniczne, procesy urbanizacji. Uczeń:
1) obszary koncentracji ludności i małej gęstości zaludnienia oraz określa czynniki i
prawidłowości w zakresie rozmieszczenia ludności świata;
2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie
wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego;
3) wykazuje znaczenie struktury wieku i wykształcenia ludności w rozwoju gospodarczym
państw;
4) omawia przyczyny procesu starzenia się ludności oraz zróżnicowanie tego procesu na
świecie;
5) charakteryzuje główne kierunki, przyczyny i konsekwencje migracji ludności na świecie;
6) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski, zróżnicowanie
etniczne w wybranych regionach świata oraz uzasadnia potrzebę przeciwdziałania
dyskryminacji rasowej, ksenofobii i pokrewnym formom nietolerancji na świecie;
7) określa główne przyczyny i skutki urbanizacji oraz analizuje zróżnicowanie wskaźnika
urbanizacji na świecie i w Polsce.
X Gospodarka ŚwiatowaX. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów
gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, gospodarka oparta na wiedzy,
społeczeństwo informacyjne. Uczeń:
1) wyjaśnia przyczyny zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w
rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski;
2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i
politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady
na podstawie własnych obserwacji;
3) wnioskuje na podstawie dostarczonych informacji o kierunkach rozwoju gospodarczego
Polski;
4) dyskutuje na temat problemów rynku pracy w Polsce;
5) charakteryzuje główne cechy gospodarki opartej na wiedzy oraz społeczeństwa
informacyjnego;
6) uzasadnia znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym;
7) poddaje refleksji problem wpływu konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej
związanej z maksymalizacją zysków na zdrowie i życie człowieka oraz jego więzi
rodzinne.
XI Geografia rolnictwaXI. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, obszary upraw i chów
zwierząt, leśnictwo, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:
1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na
świecie;
2) wyjaśnia na podstawie map zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na
świecie;
3) wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości na świecie i w Polsce oraz
uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi;
4) dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód
śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów
wodnych.
XII Geografia przemysłu i budownictwaXII. Przemysł i budownictwo: czynniki lokalizacji przemysłu, przemysł tradycyjny i
zaawansowanych technologii, dezindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji
energii, rola budownictwa w gospodarce. Uczeń:
1) wyjaśnia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie i rozwój wybranych
jego działów;
2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz
analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów dezindustrializacji w wybranych państwach
świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym
uwzględnieniem Europy i Polski;
4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła
odnawialne i nieodnawialne, porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą
w innych krajach oraz wyjaśnia wpływ struktury przemysłu i źródeł energii na środowisko
przyrodnicze;
5) przedstawia rolę budownictwa w gospodarce Polski i podaje argumenty przemawiające
za koniecznością dostosowania stylu budownictwa do danego krajobrazu
XIII Geografia usługXIII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych,
finansowych i turystycznych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata, rodzaje transportu,
atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń:
1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego w Polsce i innych wybranych krajach
świata;
2) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych,
finansowych i turystycznych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata;
3) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje
uwarunkowania ich rozwoju w Polsce;
4) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski
dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.
Klasa III
XIV Geografia społeczno-ekonomiczna PolskiXIV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura
demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja, warunki
rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa. Uczeń:
1) wyjaśnia rozmieszczenie ludności w Polsce;
2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz
piramidy wieku i płci oraz wyjaśnia zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego oraz
rzeczywistego ludności Polski;
3) podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji
Polaków;
4) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje
przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce;
5) omawia procesy urbanizacyjne, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi;
6) analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój i
rozmieszczenie produkcji rolnej w Polsce;
7) podaje przyczyny i kierunki przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. oraz
ocenia możliwości rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce;
8) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce.
XV Geografia społeczno-kulturowa PolskiXV. Zróżnicowanie społeczno-kulturowe Polski: poziom życia, zaangażowanie w
działalność społeczną, ubóstwo i wykluczenie społeczne. Uczeń:
1) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków
mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony
zdrowia) w wybranych regionach Polski;
2) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i
regionalnego, w tym poprawy jakości życia;
3) analizuje dane dotyczące regionalnego zróżnicowania ubóstwa, wykazuje znaczenie
solidarności społecznej oraz proponuje działania na rzecz ograniczania biedy i
wykluczenia społecznego w Polsce.
XVI Środowisko przyrodnicze a działalność gospodarcza człowiekaXVI. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie
wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością
gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z
zasobami surowców mineralnych, wpływ sposobów pokonywania przez człowieka
przyrodniczych ograniczeń na zrównoważony rozwój obszarów. Uczeń:
1) wykazuje związki kierunków produkcji rolnej, w tym struktury upraw i chowu zwierząt,
z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi;
2) wyjaśnia związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju
przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego;
3) prezentuje przykłady sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności
gospodarczej człowieka i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju.
XVII Wybrane problemy w relacji człowiek - środowisko geograficzneXVII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności
człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko
geograficzne, rolnictwa i górnictwa na środowisko przyrodnicze, konflikt interesów człowiek
– środowisko, działania proekologiczne. Uczeń:
1) wykazuje na przykładzie wybranych miejscowości wpływ działalności człowieka na
powstawanie smogu, podaje przyczyny jego powstawania oraz proponuje sposoby
zapobiegania jego występowaniu;
2) ocenia korzyści i negatywny wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych na środowisko
geograficzne;
3) analizuje na przykładach ze świata i z Polski wpływ działalności rolniczej, w tym
monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego
wypasu zwierząt, na środowisko przyrodnicze;
4) wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i
głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji
terenów pogórniczych;
5) analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich oraz
wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie;
6) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko oraz podaje
przykłady proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i
usługowej.

Szczegółowe warunki realizacji według MEN:

Podstawa programowa obejmuje 23 działy na poziomie podstawowym i 16 na poziomie rozszerzonym. Dla poszczególnych klas i poziomów Ministerstwo proponuje następujący podział godzin:

  • Klasa I, działy: I – 2 godz., II – 3 godz., III –4 godz., IV – 4 godz., V – 5 godz., VI – 2 godz., VII – 6 godz.;
  • Klasa II, działy: VIII – 4 godz., IX – 7 godz., X – 3 godz., XI – 4 godz., XII – 4 godz., XIII – 4 godz.;
  • Klasa III, działy: XIV – 10 godz., XV – 6 godz., XVI – 4 godz., XVII – 6 godz.

W konkluzji na realizację programu w zaplanowano: 78 godzin w ciągu 3 lat. W ocenie Ministerstwa stanowi to 80% liczby godzin dostępnych dla nauczyciela (przy założeniu, że rok szkolny liczy około 32-33 godzin przy 1 godzinie w tygodniu). Pozostałe 20% pozostawiono do dyspozycji nauczyciela.

Komentarz autora podstawy programowej dotyczący doboru szczegółowych treści kształcenia(kliknij aby rozwinąć)

W klasie I uczniowie powinni rozszerzyć swoje umiejętności pracy z różnymi źródłami informacji geograficznej oraz doskonalić umiejętności ich interpretacji. Poszerzają także swoją wiedzę ze szkoły podstawowej o pragmatycznym zastosowaniu map w planowaniu przestrzennym, a także o interpretowaniu danych liczbowych przedstawianych w różnej formie, takiej jak tabele, wykresy, schematy, z którymi spotykają się w życiu codziennym, zwłaszcza w komunikacji społecznej. W tej klasie orientacji w szeroko pojętej przestrzeni służy także zapoznanie uczniów z podstawami wiedzy o Wszechświecie i Układzie Słonecznym (dział II). Poznaniu geograficznemu służy również usystematyzowana wiedza o poszczególnych sferach przyrodniczych Ziemi (działy III–VI). Uczniowie poznają podstawowe cechy tych sfer i genezę głównych zjawisk oraz procesów, które w nich zachodzą. Treści działu VII, odnoszące się do regionalnego zróżnicowania środowiska przyrodniczego Polski, nawiązują do wiedzy i umiejętności uczniów nabytych w szkole podstawowej. Kluczowym zadaniem kształcenia geograficznego jest poznanie zasobów środowiska przyrodniczego, najważniejszych zależności między elementami środowiska przyrodniczego kraju oraz zwrócenie uwagi na jego stan i potrzebę ochrony.

Realizowany w klasie II dział VIII dotyczący podziału politycznego i zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata, powinien koncentrować uwagę uczniów na współczesnych problemach integracyjnych i dezintegracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem współczesnych zagrożeń świata, takich jak: konflikty i nierówności społeczno-gospodarcze. Szczególnie w tym dziale nauczyciel powinien wykorzystywać w pracy na lekcji metodę dyskusji uczniów i kształtować zdolność zajmowania stanowiska wobec trudnych problemów świata oraz kształcić umiejętność uzasadniania prezentowanego stanowiska.

W klasie II najwięcej czasu zostało przeznaczone na realizację działu odnoszącego się do przemian struktur demograficznych i społecznych oraz procesów urbanizacyjnych na świecie (dział IX). Należy tu wykorzystać umiejętności uczniów w pracy z mapą fizycznogeograficzną i mapą podziału politycznego oraz innymi mapami tematycznymi w charakteryzowaniu i wyjaśnianiu rozmieszczenia ludności na świecie oraz przestrzennego zróżnicowania ruchu naturalnego ludności. Istotnym elementem kształcenia uczniów w zakresie demografii jest zwrócenie szczególnej uwagi na zachodzące na świecie tendencje zmian demograficznych, takie jak starzenie się demograficzne ludności i zmiany kierunków oraz natężenia migracji ludności, z uwzględnieniem aspektów wpływu tych procesów na życie społeczne i gospodarcze państw oraz regionów. Społecznie pożądanym celem edukacyjnym jest przełamywanie stereotypów i kształtowanie postaw solidarności, szacunku i empatii wobec przedstawicieli innych narodów i społeczności, ich kultur i tradycji. Należy wykorzystać dojrzałość młodzieży na tym etapie kształcenia do prowadzenia dyskusji, odwoływania się do wiarygodnych doniesień medialnych o bieżących wydarzeniach społecznych na świecie. Rola nauczyciela jest tu istotna, gdyż z jednej strony powinien ułatwić uczniom orientację w wydarzeniach społecznych, ale także kształcić umiejętność obiektywnych ocen i kształtować otwarte postawy wobec innych narodów i społeczności. Z punktu widzenia przygotowania do wejścia na rynek pracy, istotnym jest przekazanie uczniom wiedzy o uwarunkowaniach rozwoju gospodarki i nowoczesnych trendach jej rozwoju (dział X). Uczniowie powinni poznać uwarunkowania
rozwoju poszczególnych sektorów gospodarki na świecie i w Polsce oraz rozumieć podstawowe procesy gospodarcze charakteryzujące te sektory gospodarki (działy XI–XIII).

W klasie III najwięcej czasu zostało przeznaczone na treści dotyczące społeczeństwa i gospodarki Polski (dział XIV). Realizacja treści tego działu powinna odbywać się głównie poprzez analizę i wyjaśnianie zmian demograficznych, osadniczych oraz zjawisk i procesów
zachodzących w gospodarce kraju. Uczeń powinien mieć możliwość zrozumienia uwarunkowań rozwoju gospodarczego Polski. Uczniowie powinni też odwoływać się do zdobytej wcześniej wiedzy o zjawiskach społecznych i gospodarczych świata w celu tworzenia wyobrażeń o skali i poziomie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski na tle innych krajów świata. Kontynuacją treści odnoszących się do Polski jest dział dotyczący zróżnicowania społeczno-kulturowego kraju ojczystego (dział XV). Realizacja treści tego działu powinna służyć m.in. uwrażliwieniu ucznia na problemy społeczne, związane z istnieniem różnic w poziomie życia, powstawaniem obszarów biedy, wykluczeniem społecznym. Ważne jest przy tym kształtowanie postaw i realizacja celów wychowawczych takich jak: ukazanie znaczenia solidarności społecznej, potrzeby zaangażowania i partycypacji społecznej. W klasie III uczniowie poznają także wzajemne relacje człowiek – środowisko (działy XVI i XVII). Dział dotyczący wpływu środowiska przyrodniczego na gospodarczą działalność człowieka na przykładzie wybranych obszarów ukazać powinien zarówno przyrodnicze ograniczenia gospodarczej działalności człowieka, jak i sposoby pokonywania przez człowieka tych ograniczeń zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. W dziale XVII należy tworzyć wyobrażenia uczniów o skutkach działalności gospodarczej człowieka, odwołując się do przykładów konkretnych obiektów gospodarczych funkcjonujących na świecie i w Polsce. Skutecznym sposobem tworzenia tych wyobrażeń mogą być modele przyczynowo-skutkowe ilustrujące relacje człowiek – środowisko przyrodnicze. Obok identyfikacji przyczyn i skutków działalności gospodarczej człowieka, istotne jest także poszukiwanie proekologicznych sposobów ich rozwiązywania. Głównym celem realizacji treści działów XVI i XVII jest uświadomienie uczniom, przed podjęciem pracy zawodowej, realnych interakcji zachodzących w środowisku geograficznym.

Minimalny wymiar godzin dla klas i poziomów na realizację według MEN

Minimalna siatka godzin dla poziomu podstawowego:

  • Klasa 1: 1 godzina;
  • Klasa 2: 1 godzina;
  • Klasa 3: 1 godzina.