Dokument obowiązuje od dnia 01.09.2024 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 996). Jest to tzw. “uszczuplona” podstawy programowe.
Dokument składa się z wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych odnoszących się do konkretnych treści do zrealizowania. W szkole branżowej podstawa programowa jest jednakowa dla wszystkich uczniów (nie dzieli się na zakres podstawowy i rozszerzony) i realizowana jest wyłącznie w Szkole Branżowej I Stopnia.
Geografia – podstawa programowa dla szkoły branżowej
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Geografia w szkole branżowej
W tabeli poniżej umieszczono w odrębnych kolumnach realizowany dział tematyczny i odpowiadający mu zakres wymagań szczegółowych z podstawy programowej.
Warunki realizacji wskazane w podstawie programowej:
- Klasa pierwsza: działy od I do VII;
- Klasa druga: działy od VIII do XIII;
- Klasa trzecia: działy od XIV do XVII.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
| Dział | Wymagania szczegółowe |
|---|---|
| Klasa I | |
| I Wprowadzenie do geografii, kartografia | I. Źródła informacji geograficznych oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja. Uczeń: |
| 1) przedstawia możliwości wykorzystywania różnych źródeł informacji geograficznej i ocenia ich przydatność; |
|
| 2) czyta i interpretuje treści różnych map; | |
| 3) interpretuje dane liczbowe przedstawione w postaci tabel i wykresów. | |
| II Ziemia we Wszechświecie, ruchy Ziemi | II. Ziemia we Wszechświecie: Ziemia jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje Ziemię jako planetę Układu Słonecznego; | |
| 2) podaje cechy ruchów Ziemi i charakteryzuje ich następstwa; | |
| 3) na podstawie zdjęć i innych materiałów źródłowych przedstawia i porównuje ciała niebieskie tworzące Układ Słoneczny. |
|
| III Atmosfera | III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, rozkład temperatury powietrza i opadów atmosferycznych, strefy klimatyczne i typy klimatów. Uczeń: |
| 1) przedstawia czynniki klimatotwórcze decydujące o zróżnicowaniu klimatu na Ziemi; | |
| 2) omawia mechanizm cyrkulacji atmosferycznej; | |
| 3) wyjaśnia nierównomierny rozkład temperatury powietrza i opadów atmosferycznych na Ziemi; |
|
| 4) wykazuje zróżnicowanie stref klimatycznych i typów klimatów na Ziemi na podstawie map. |
|
| IV Hydrosfera | IV. Hydrosfera: zasoby wód na Ziemi, prądy morskie, sieć rzeczna, lodowce. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia zróżnicowanie rodzajów i wielkości zasobów wód na Ziemi; | |
| 2) omawia układ powierzchniowych prądów morskich oraz przedstawia ich wpływ na życie i gospodarkę człowieka; |
|
| 3) wyjaśnia zróżnicowanie sieci rzecznej na Ziemi; | |
| 4) podaje przykłady miejsc występowania lodowców na świecie i ocenia wpływ współczesnych zmian klimatycznych na ich zasięg. |
|
| V Litosfera | V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia związek budowy wnętrza Ziemi z ruchem płyt litosfery; | |
| 2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy górotwórcze, wulkanizm, trzęsienia ziemi); |
|
| 3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców górskich, lądolodu i mórz oraz wietrzenia; |
|
| 4) rozpoznaje wybrane rodzaje skał oraz przedstawia przykłady ich gospodarczego zastosowania. |
|
| VI Pedosfera i biosfera | VI. Pedosfera i biosfera: typy gleb, strefowość roślinności. Uczeń: |
| 1) wyróżnia cechy głównych typów gleb w Polsce oraz ocenia ich przydatność rolniczą; | |
| 2) wyjaśnia zależności między klimatem a występowaniem formacji roślinnych w układzie strefowym na Ziemi. |
|
| VII Geografia fizyczna Polski | VII. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, zasoby surowcowe, warunki klimatyczne, sieć wodna, formy ochrony przyrody. Uczeń: |
| 1) wskazuje na mapie główne regiony fizycznogeograficzne Polski; | |
| 2) wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych zasobów surowców mineralnych Polski oraz określa ich znaczenie gospodarcze; |
|
| 3) charakteryzuje klimat Polski na podstawie map elementów klimatu i danych klimatycznych; |
|
| 4) charakteryzuje sieć wodną Polski; | |
| 5) wyjaśnia przyczyny i skutki niedoboru wody w wybranych regionach Polski; | |
| 6) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce. |
|
| Klasa II | |
| VIII Geografia polityczna Świata | VIII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, procesy integracyjne na świecie, konflikty zbrojne, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń: |
| 1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społecznoekonomicznych; | |
| 2) przedstawia skutki procesów integracji politycznej i gospodarczej na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej; |
|
| 3) wskazuje na mapie miejsca ważniejszych konfliktów zbrojnych w Europie i na Bliskim Wschodzie w XXI wieku; |
|
| 4) analizuje zróżnicowanie przestrzenne państw świata według wskaźników rozwoju – PKB na jednego mieszkańca, wskaźnika rozwoju społecznego (HDI). |
|
| IX Geografia ludności Świata | IX. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe i etniczne, procesy urbanizacji. Uczeń: |
| 1) obszary koncentracji ludności i małej gęstości zaludnienia oraz określa czynniki i prawidłowości w zakresie rozmieszczenia ludności świata; |
|
| 2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego; |
|
| 3) wykazuje znaczenie struktury wieku i wykształcenia ludności w rozwoju gospodarczym państw; |
|
| 4) omawia przyczyny procesu starzenia się ludności oraz zróżnicowanie tego procesu na świecie; |
|
| 5) charakteryzuje główne kierunki, przyczyny i konsekwencje migracji ludności na świecie; | |
| 6) charakteryzuje strukturę narodowościową ludności świata i Polski, zróżnicowanie etniczne w wybranych regionach świata oraz uzasadnia potrzebę przeciwdziałania dyskryminacji rasowej, ksenofobii i pokrewnym formom nietolerancji na świecie; |
|
| 7) określa główne przyczyny i skutki urbanizacji oraz analizuje zróżnicowanie wskaźnika urbanizacji na świecie i w Polsce. |
|
| X Gospodarka Światowa | X. Uwarunkowania rozwoju gospodarki światowej: rola poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju cywilizacyjnym, procesy globalizacji, gospodarka oparta na wiedzy, społeczeństwo informacyjne. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia przyczyny zmiany roli sektorów gospodarki (rolnictwa, przemysłu i usług) w rozwoju cywilizacyjnym dla wybranych krajów świata, w tym Polski; |
|
| 2) charakteryzuje przejawy procesów globalizacji w aspekcie gospodarczym, społecznym i politycznym, dyskutuje na temat skutków tego procesu dla Polski i podaje ich przykłady na podstawie własnych obserwacji; |
|
| 3) wnioskuje na podstawie dostarczonych informacji o kierunkach rozwoju gospodarczego Polski; |
|
| 4) dyskutuje na temat problemów rynku pracy w Polsce; | |
| 5) charakteryzuje główne cechy gospodarki opartej na wiedzy oraz społeczeństwa informacyjnego; |
|
| 6) uzasadnia znaczenie kapitału ludzkiego w rozwoju gospodarczym; | |
| 7) poddaje refleksji problem wpływu konsumpcjonizmu, pracoholizmu i presji gospodarczej związanej z maksymalizacją zysków na zdrowie i życie człowieka oraz jego więzi rodzinne. |
|
| XI Geografia rolnictwa | XI. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, obszary upraw i chów zwierząt, leśnictwo, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń: |
| 1) wyjaśnia wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój rolnictwa na świecie; |
|
| 2) wyjaśnia na podstawie map zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie; |
|
| 3) wyjaśnia zróżnicowanie przestrzenne wskaźnika lesistości na świecie i w Polsce oraz uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi; |
|
| 4) dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych. |
|
| XII Geografia przemysłu i budownictwa | XII. Przemysł i budownictwo: czynniki lokalizacji przemysłu, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, dezindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii, rola budownictwa w gospodarce. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia wpływ czynników lokalizacji przemysłu na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów; |
|
| 2) porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu; |
|
| 3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów dezindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski; |
|
| 4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne, porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach oraz wyjaśnia wpływ struktury przemysłu i źródeł energii na środowisko przyrodnicze; |
|
| 5) przedstawia rolę budownictwa w gospodarce Polski i podaje argumenty przemawiające za koniecznością dostosowania stylu budownictwa do danego krajobrazu |
|
| XIII Geografia usług | XIII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje zróżnicowanie sektora usługowego w Polsce i innych wybranych krajach świata; |
|
| 2) wyjaśnia znaczenie usług komunikacyjnych (transportu i łączności), edukacyjnych, finansowych i turystycznych w rozwoju społeczno-gospodarczym świata; |
|
| 3) przedstawia zalety i wady różnych rodzajów transportu oraz charakteryzuje uwarunkowania ich rozwoju w Polsce; |
|
| 4) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata. |
|
| Klasa III | |
| XIV Geografia społeczno-ekonomiczna Polski | XIV. Społeczeństwo i gospodarka Polski: rozmieszczenie ludności i struktura demograficzna, saldo migracji, struktura zatrudnienia i bezrobocie, urbanizacja, warunki rozwoju rolnictwa, restrukturyzacja przemysłu, sieć transportowa. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia rozmieszczenie ludności w Polsce; | |
| 2) analizuje strukturę demograficzną ludności Polski na podstawie danych liczbowych oraz piramidy wieku i płci oraz wyjaśnia zmiany liczby ludności, przyrostu naturalnego oraz rzeczywistego ludności Polski; |
|
| 3) podaje przyczyny migracji wewnętrznych i zewnętrznych, główne kierunki emigracji Polaków; |
|
| 4) wyjaśnia zmiany w strukturze zatrudnienia, podaje przyczyny bezrobocia i analizuje przestrzenne zróżnicowanie rynku pracy w Polsce; |
|
| 5) omawia procesy urbanizacyjne, wiążąc je z przemianami społecznymi i gospodarczymi; | |
| 6) analizuje wpływ czynników przyrodniczych i pozaprzyrodniczych na rozwój i rozmieszczenie produkcji rolnej w Polsce; |
|
| 7) podaje przyczyny i kierunki przemian strukturalnych w przemyśle Polski po 1989 r. oraz ocenia możliwości rozwoju przemysłu zaawansowanych technologii w Polsce; |
|
| 8) analizuje przyczyny zmian i zróżnicowanie sieci transportu w Polsce. |
|
| XV Geografia społeczno-kulturowa Polski | XV. Zróżnicowanie społeczno-kulturowe Polski: poziom życia, zaangażowanie w działalność społeczną, ubóstwo i wykluczenie społeczne. Uczeń: |
| 1) porównuje poziom życia ludności (w zakresie stanu środowiska, warunków mieszkaniowych, infrastruktury komunalnej, dostępu do kultury, oświaty i ochrony zdrowia) w wybranych regionach Polski; |
|
| 2) dostrzega wartość partycypacji społecznej w działaniach na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego, w tym poprawy jakości życia; |
|
| 3) analizuje dane dotyczące regionalnego zróżnicowania ubóstwa, wykazuje znaczenie solidarności społecznej oraz proponuje działania na rzecz ograniczania biedy i wykluczenia społecznego w Polsce. |
|
| XVI Środowisko przyrodnicze a działalność gospodarcza człowieka | XVI. Uwarunkowania przyrodnicze gospodarczej działalności człowieka na przykładzie wybranych obszarów: związki rolnictwa z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi, związek przemysłu i struktury towarowej handlu zagranicznego z zasobami surowców mineralnych, wpływ sposobów pokonywania przez człowieka przyrodniczych ograniczeń na zrównoważony rozwój obszarów. Uczeń: |
| 1) wykazuje związki kierunków produkcji rolnej, w tym struktury upraw i chowu zwierząt, z klimatem, ukształtowaniem powierzchni, żyznością gleb i zasobami wodnymi; |
|
| 2) wyjaśnia związki między występowaniem surowców mineralnych a kierunkami rozwoju przemysłu i strukturą towarową handlu zagranicznego; |
|
| 3) prezentuje przykłady sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej człowieka i ocenia ich zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju. |
|
| XVII Wybrane problemy w relacji człowiek - środowisko geograficzne | XVII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa i górnictwa na środowisko przyrodnicze, konflikt interesów człowiek – środowisko, działania proekologiczne. Uczeń: |
| 1) wykazuje na przykładzie wybranych miejscowości wpływ działalności człowieka na powstawanie smogu, podaje przyczyny jego powstawania oraz proponuje sposoby zapobiegania jego występowaniu; |
|
| 2) ocenia korzyści i negatywny wpływ wielkich inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne; |
|
| 3) analizuje na przykładach ze świata i z Polski wpływ działalności rolniczej, w tym monokultury rolnej, chemizacji i mechanizacji rolnictwa, melioracji i nadmiernego wypasu zwierząt, na środowisko przyrodnicze; |
|
| 4) wyjaśnia wpływ górnictwa na środowisko przyrodnicze na przykładzie odkrywkowych i głębinowych kopalni w Polsce i na świecie oraz dostrzega konieczność rekultywacji terenów pogórniczych; |
|
| 5) analizuje przykłady degradacji krajobrazu kulturowego miast i terenów wiejskich oraz wyjaśnia rolę planowania przestrzennego w jego kształtowaniu i ochronie; |
|
| 6) identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko oraz podaje przykłady proekologicznych rozwiązań w działalności rolniczej, przemysłowej i usługowej. |
|
Szczegółowe warunki realizacji według MEN:
Podstawa programowa obejmuje 23 działy na poziomie podstawowym i 16 na poziomie rozszerzonym. Dla poszczególnych klas i poziomów Ministerstwo proponuje następujący podział godzin:
- Klasa I, działy: I – 2 godz., II – 3 godz., III –4 godz., IV – 4 godz., V – 5 godz., VI – 2 godz., VII – 6 godz.;
- Klasa II, działy: VIII – 4 godz., IX – 7 godz., X – 3 godz., XI – 4 godz., XII – 4 godz., XIII – 4 godz.;
- Klasa III, działy: XIV – 10 godz., XV – 6 godz., XVI – 4 godz., XVII – 6 godz.
W konkluzji na realizację programu w zaplanowano: 78 godzin w ciągu 3 lat. W ocenie Ministerstwa stanowi to 80% liczby godzin dostępnych dla nauczyciela (przy założeniu, że rok szkolny liczy około 32-33 godzin przy 1 godzinie w tygodniu). Pozostałe 20% pozostawiono do dyspozycji nauczyciela.
Minimalny wymiar godzin dla klas i poziomów na realizację według MEN
Minimalna siatka godzin dla poziomu podstawowego:
- Klasa 1: 1 godzina;
- Klasa 2: 1 godzina;
- Klasa 3: 1 godzina.