Dokument obowiązuje od dnia 01.09.2024 r. zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. (Dz.U. 2024 poz. 996). Jest to tzw. “uszczuplona” podstawy programowe.
Dokument składa się z wymagań ogólnych oraz wymagań szczegółowych odnoszących się do konkretnych treści do zrealizowania. W szkole podstawowej podstawa programowa jest jednakowa dla wszystkich uczniów (nie dzieli się na zakres podstawowy i rozszerzony).
Geografia – podstawa programowa dla szkoły podstawowej
Cele kształcenia – wymagania ogólne
Geografia w szkole podstawowej
W tabeli poniżej umieszczono w odrębnych kolumnach realizowany dział tematyczny i odpowiadający mu zakres wymagań szczegółowych z podstawy programowej.
Warunki realizacji wskazane w podstawie programowej:
- Działy od I do IV przeznaczone są dla klasy piątej;
- Działy od V do VIII przeznaczone są dla klasy szóstej;
- Działy od IX do XIII przeznaczone są dla klasy siódmej;
- Działy od XIV do XVIII przeznaczone są da klasy ósmej.
Ustawodawca nie wskazał przy tym liczby godzin dla danego punktu podstawy programowej (inaczej niż w liceum i technikum).
Z kolei siatka godzin dla przedmiotu geografia w szkole podstawowej jest również wprost określona w przepisach w następujący sposób:
- Klasa V: 1 godzina;
- Klasa VI: 1 godzina;
- Klasa VII: 2 godziny;
- Klasa VIII: 1 godzina.
Ewentualne zwiększenie liczby godzin może być oparte o tzw. godziny do dyspozycji dyrektora.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
| Dział | Wymagania szczegółowe |
|---|---|
| Klasa V | |
| I Mapa Polski | I. Mapa Polski: mapa ogólnogeograficzna, krajobrazowa, turystyczna (drukowana i cyfrowa), skala mapy, znaki na mapie, treść mapy. Uczeń: |
| 1) stosuje legendę mapy do odczytywania informacji oraz skalę mapy do obliczania odległości między wybranymi obiektami; |
|
| 2) rozpoznaje na mapie składniki krajobrazu Polski; | |
| 3) czyta treść mapy Polski; | |
| 4) czyta treść mapy lub planu najbliższego otoczenia szkoły, odnosząc je do elementów środowiska geograficznego obserwowanych w terenie. |
|
| II Krajobrazy Polski | II. Krajobrazy Polski: wysokogórski (Tatry), wyżynny (Wyżyna Krakowsko- -Częstochowska), nizinny (Nizina Mazowiecka), pojezierny (Pojezierze Mazurskie), nadmorski (Pobrzeże Słowińskie), wielkomiejski (Warszawa), miejsko-przemysłowy (Wyżyna Śląska), rolniczy (Wyżyna Lubelska). Uczeń: |
| 1) wskazuje na mapie położenie krain geograficznych Polski; | |
| 2) przedstawia główne cechy krajobrazów Polski oraz wykazuje ich zróżnicowanie; | |
| 3) rozpoznaje krajobrazy Polski w opisach oraz na filmach i ilustracjach; | |
| 4) przedstawia podstawowe zależności między składnikami poznawanych krajobrazów; | |
| 5) opisuje najważniejsze obiekty dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski oraz wskazuje je na mapie; |
|
| 6) przedstawia pozytywne i negatywne zmiany w krajobrazach powstałe w wyniku działalności człowieka; |
|
| 7) dokonuje oceny krajobrazu najbliższego otoczenia szkoły pod względem jego ładu i estetyki zagospodarowania podczas zajęć realizowanych w terenie oraz proponuje zmiany w jego zagospodarowaniu. |
|
| III Lądy i oceany | III. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne. Uczeń: |
| III. Lądy i oceany na Ziemi: rozmieszczenie lądów i oceanów, pierwsze wyprawy geograficzne. Uczeń:1) wskazuje na globusie i mapie świata: bieguny, równik, południk zerowy i 180°, półkule, zwrotniki i koła podbiegunowe; |
|
| 2) wymienia nazwy kontynentów i oceanów oraz wskazuje ich położenie na globusie i mapie świata oraz określa ich położenie względem równika i południka zerowego; |
|
| 3) wskazuje na mapie wielkie formy ukształtowania powierzchni Ziemi i akweny morskie na trasach pierwszych wypraw geograficznych. |
|
| IV Krajobrazy przyrodnicze Świata | IV. Krajobrazy świata: wilgotnego lasu równikowego i lasu strefy umiarkowanej, sawanny i stepu, pustyni gorącej i lodowej, tajgi i tundry, śródziemnomorski, wysokogórski Himalajów; strefowość a piętrowość klimatyczno-roślinna na świecie. Uczeń: |
| 1) wskazuje na mapie położenie poznawanych typów krajobrazów; | |
| 2) odczytuje wartość i opisuje przebieg temperatury powietrza oraz rozkład opadów atmosferycznych na podstawie klimatogramów i map klimatycznych; |
|
| 3) przedstawia główne cechy i porównuje poznawane krajobrazy świata oraz rozpoznaje je w opisach, na filmach i ilustracjach; |
|
| 4) rozpoznaje rośliny i zwierzęta typowe dla poznawanych krajobrazów; | |
| 5) prezentuje niektóre przykłady budownictwa, sposobów gospodarowania, głównych zajęć mieszkańców poznawanych obszarów; |
|
| 6) identyfikuje przykłady współzależności między składnikami poznawanych krajobrazów i warunkami życia człowieka; |
|
| 7) wykazuje związek między położeniem wybranych krajobrazów na kuli ziemskiej, warunkami klimatycznymi i głównymi cechami krajobrazów. |
|
| Klasa VI | |
| V Ruchy Ziemi | V. Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi. Uczeń |
| 1) porównuje wyniki pomiaru wysokości Słońca w różnych porach dnia i roku; |
|
| 2) demonstruje przy użyciu modeli (np. tellurium lub globusa) ruch obrotowy Ziemi, określa jego kierunek, czas trwania, miejsca wschodu i zachodu Słońca oraz południa słonecznego; |
|
| 3) wyjaśnia związek między ruchem obrotowym a widomą wędrówką i górowaniem Słońca, istnieniem dnia i nocy, występowaniem stref czasowych; |
|
| 4) demonstruje przy użyciu modeli (np. tellurium lub globusów) ruch obiegowy Ziemi; | |
| 5) porównuje oświetlenie Ziemi w pierwszych dniach astronomicznych pór roku; | |
| 6) wykazuje związek między ruchem obiegowym Ziemi a strefami jej oświetlenia oraz strefowym zróżnicowaniem klimatu i krajobrazów na Ziemi. |
|
| VI Współrzędne geograficzne | VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzna; położenie matematyczno-geograficzne punktów i obszarów; rozciągłość południkowa i równoleżnikowa. Uczeń: |
| 1) odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i mapie; | |
| 2) na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach; |
|
| 3) wyznacza w terenie współrzędne geograficzne dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS). |
|
| VII Geografia Europy | VII. Geografia Europy: położenie i granice kontynentu; podział polityczny Europy; rola Unii Europejskiej; główne cechy środowiska przyrodniczego Europy; zjawiska występujące na granicach płyt litosfery; rozmieszczenie i migracje ludności oraz starzenie się społeczeństw; wielkie europejskie metropolie; zróżnicowanie źródeł energii w krajach europejskich; przemysł i usługi w wybranych krajach europejskich; turystyka w Europie Południowej. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje położenie, przebieg granic oraz linii brzegowej Europy; | |
| 2) wskazuje na mapie państwa Europy oraz przedstawia rolę Unii Europejskiej w przemianach społecznych i gospodarczych kontynentu; |
|
| 3) charakteryzuje ukształtowanie powierzchni Europy; | |
| 4) na przykładzie Islandii określa związek między położeniem na granicy płyt litosfery a występowaniem wulkanów i trzęsień ziemi; |
|
| 5) przedstawia zróżnicowanie klimatyczne Europy oraz czynniki, które o nim decydują; | |
| 6) wyjaśnia rozmieszczenie ludności oraz główne przyczyny i skutki starzenia się społeczeństw w Europie; |
|
| 7) przedstawia społeczno-ekonomiczne i kulturowe konsekwencje migracji ludności na obszarze Europy; |
|
| 8) określa podobieństwa i różnice między wielkimi miastami Europy: Londynem i Paryżem; | |
| 9) wykazuje związek między cechami środowiska przyrodniczego wybranych krajów Europy a wykorzystaniem różnych źródeł energii oraz wyszukuje i prezentuje informacje o skutkach ich wykorzystywania dla środowiska geograficznego; |
|
| 10) przedstawia znaczenie nowoczesnego przemysłu i usług w gospodarce na przykładzie Francji; |
|
| 11) wykazuje związki między rozwojem turystyki w Europie Południowej a warunkami przyrodniczymi oraz dziedzictwem kultury śródziemnomorskiej. |
|
| VIII Sąsiedzi Polski | VIII. Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze Rosji; relacje Polski z sąsiadami. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje przemiany w strukturze przemysłu w Niemczech na przykładzie Nadrenii Północnej-Westfalii; |
|
| 2) przedstawia wybrane walory środowiska przyrodniczego i kulturowego Litwy i Białorusi; | |
| 3) przedstawia przykłady atrakcji turystycznych Czech i Słowacji; | |
| 4) rozumie problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; | |
| 5) wykazuje zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Rosji; | |
| 6) charakteryzuje relacje Polski z krajami sąsiadującymi; | |
| 7) uzasadnia potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z jej sąsiadami | |
| Klasa VII | |
| IX Geografia fizyczna Polski | IX. Środowisko przyrodnicze Polski na tle Europy: położenie geograficzne Polski; wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń na rzeźbę Europy i Polski; przejściowość klimatu Polski; Morze Bałtyckie; główne rzeki Polski i ich systemy; główne typy gleb w Polsce; lasy w Polsce; dziedzictwo przyrodnicze Polski, surowce mineralne Polski. Uczeń: |
| 1) określa położenie fizycznogeograficzne i polityczne Polski, wskazuje na mapie przebieg jej granic (w tym morskich wód wewnętrznych); |
|
| 2) odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na mapie Polski i Europy; |
|
| 3) na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje skrajne punkty Polski i Europy oraz wyjaśnia konsekwencje rozciągłości południkowej i równoleżnikowej ich obszarów; |
|
| 4) wskazuje na mapie województwa i ich stolice; | |
| 5) przedstawia wpływ ruchów górotwórczych i zlodowaceń w Europie na ukształtowanie powierzchni Polski; |
|
| 6) wymienia główne czynniki kształtujące klimat Polski; | |
| 7) charakteryzuje elementy klimatu Polski oraz długość okresu wegetacyjnego; | |
| 8) wyszukuje i prezentuje informacje z zakresu prognozowania pogody i zmian klimatu Polski oraz wyjaśnia wpływ zmienności pogody w Polsce na rolnictwo, transport i turystykę; |
|
| 9) przedstawia główne cechy przyrodnicze Morza Bałtyckiego oraz przyczyny degradacji jego wód; |
|
| 10) opisuje walory przyrodnicze Wisły i Odry oraz charakteryzuje systemy rzeczne tych rzek; | |
| 11) wyróżnia najważniejsze cechy gleb charakterystycznych dla obszaru Polski, wskazuje ich rozmieszczenie na mapie oraz ocenia przydatność rolniczą; |
|
| 12) rozróżnia rodzaje lasów w Polsce (na podstawie filmu, ilustracji lub w terenie); | |
| 13) wskazuje na mapie parki narodowe oraz podaje przykłady rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych i pomników przyrody występujących na obszarze własnego regionu; |
|
| 14) podaje argumenty za koniecznością zachowania walorów dziedzictwa przyrodniczego; | |
| 15) wskazuje na mapie rozmieszczenie głównych surowców mineralnych Polski oraz omawia ich znaczenie gospodarcze. |
|
| X Geografia społeczno-ekonomiczna Polski | X. Społeczeństwo i gospodarka Polski na tle Europy: rozmieszczenie ludności, struktura ludności Polski (wiekowa, narodowościowa, wyznaniowa, zatrudnienia); migracje Polaków; zróżnicowanie polskich miast; sektory gospodarki Polski; rolnictwo Polski; zmiany struktury przemysłu Polski; zróżnicowanie usług i ich rola w rozwoju gospodarki; rozwój komunikacji; atrakcyjność turystyczna Polski. Uczeń: |
| 1) wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Polski na podstawie map tematycznych; |
|
| 2) analizuje zmiany liczby ludności Polski po 1945 r. na podstawie danych statystycznych; | |
| 3) analizuje piramidę wieku i płci ludności Polski; | |
| 4) porównuje zmiany w przyroście naturalnym i rzeczywistym ludności w Polsce i wybranych krajach Europy; |
|
| 5) przedstawia przyczyny i skutki migracji zagranicznych w Polsce; | |
| 6) przedstawia na podstawie materiałów źródłowych zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i wyznaniowe ludności Polski; |
|
| 7) wykazuje znaczenie poszczególnych sektorów gospodarki w rozwoju kraju oraz określa różnice w strukturze zatrudnienia ludności w Polsce i wybranych państwach europejskich; |
|
| 8) analizuje poziom urbanizacji w Polsce i Europie, rozmieszczenie i wielkość miast w Polsce oraz identyfikuje przyczyny rozwoju największych polskich miast; |
|
| 9) opisuje warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze rozwoju rolnictwa w Polsce; | |
| 10) przedstawia na podstawie map przestrzenne zróżnicowanie głównych upraw i chowu zwierząt w Polsce oraz ich znaczenie gospodarcze; |
|
| 11) wyjaśnia przyczyny zmian w strukturze przemysłu Polski; | |
| 12) podaje przykłady różnych rodzajów usług w Polsce; | |
| 13) charakteryzuje na przykładach walory turystyczne Polski oraz wybrane obiekty z Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego Ludzkości położone w Polsce; |
|
| 14) podaje przykłady osiągnięć Polaków w różnych dziedzinach życia społeczno- -gospodarczego oraz sukcesów polskich przedsiębiorstw na arenie międzynarodowej. |
|
| XI Wybrane problemy środowiska geograficznego w Polsce | XI. Relacje między elementami środowiska geograficznego na przykładzie wybranych obszarów Polski. Wpływ: sposobu zagospodarowania dorzecza na występowanie powodzi; warunków przyrodniczych (zasobów surowców mineralnych, wiatru, wód i usłonecznienia) i pozaprzyrodniczych na energetykę; rozwoju dużych miast na przekształcenia strefy podmiejskiej; procesów migracyjnych na strukturę wieku i zmiany w zaludnieniu obszarów wiejskich; przemian gospodarczych po 1989 r. na zmiany struktury zatrudnienia; transportu na rozwój działalności gospodarczej; walorów środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego na rozwój turystyki. Uczeń: |
| 1) przedstawia metody ochrony przeciwpowodziowej oraz określa wpływ zabudowy obszarów zalewowych i tworzenia sztucznych zbiorników wodnych na występowanie i skutki powodzi na przykładzie Dolnego Śląska i Małopolski; |
|
| 2) analizuje warunki przyrodnicze i pozaprzyrodnicze sprzyjające produkcji energii ze źródeł nieodnawialnych i odnawialnych oraz określa ich wpływ na rozwój energetyki na przykładzie województw pomorskiego i łódzkiego; |
|
| 3) identyfikuje związki między rozwojem dużych miast a zmianami w strefach podmiejskich w zakresie użytkowania i zagospodarowania terenu, stylu zabudowy oraz struktury ludności na przykładzie obszarów metropolitalnych Warszawy i Krakowa; |
|
| 4) wyjaśnia wpływ migracji na strukturę wieku i zmiany w zaludnieniu na obszarach wiejskich na przykładach wybranych gmin województw zachodniopomorskiego i podlaskiego; |
|
| 5) wykazuje wpływ przemian gospodarczych w Polsce po 1989 r. na zmiany struktury zatrudnienia na przykładzie konurbacji katowickiej i aglomeracji łódzkiej; |
|
| 6) identyfikuje związki między transportem morskim a lokalizacją inwestycji przemysłowych i usługowych na przykładzie Trójmiasta; |
|
| 7) określa wpływ walorów przyrodniczych Pobrzeża Bałtyku oraz dziedzictwa kulturowego Małopolski na rozwój turystyki na tych obszarach. |
|
| XII Geografia własnego regionu | XIII. „Mała ojczyzna”: obszar, środowisko geograficzne, atrakcyjność, tożsamość. Uczeń: |
| 1) określa obszar utożsamiany z własną „małą ojczyzną” jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym (np. gmina, miasto, wieś, dzielnica dużego miasta lub układ lokalny o nieokreślonych granicach administracyjnych); |
|
| 2) rozpoznaje w terenie główne obiekty decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”; | |
| 3) przedstawia w wybranej formie (np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu, wystawy fotograficznej) atrakcyjność „małej ojczyzny” jako miejsca zamieszkania i działalności gospodarczej na podstawie informacji wyszukanych w różnych źródłach; |
|
| 4) projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności. |
|
| XIII Geografia "małej ojczyzny" | XIII. „Mała ojczyzna”: obszar, środowisko geograficzne, atrakcyjność, tożsamość. Uczeń: |
| 1) określa obszar utożsamiany z własną „małą ojczyzną” jako symboliczną przestrzenią w wymiarze lokalnym (np. gmina, miasto, wieś, dzielnica dużego miasta lub układ lokalny o nieokreślonych granicach administracyjnych); |
|
| 2) rozpoznaje w terenie główne obiekty decydujące o atrakcyjności „małej ojczyzny”; | |
| 3) przedstawia w wybranej formie (np. prezentacji multimedialnej, plakatu, filmu, wystawy fotograficznej) atrakcyjność „małej ojczyzny” jako miejsca zamieszkania i działalności gospodarczej na podstawie informacji wyszukanych w różnych źródłach; |
|
| 4) projektuje na podstawie własnych obserwacji terenowych działania służące zachowaniu walorów środowiska geograficznego (przyrodniczego i kulturowego) oraz poprawie warunków życia lokalnej społeczności. |
|
| Klasa VIII | |
| XIV Geografia Azji | XIV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Azji: Azja jako kontynent kontrastów geograficznych; pacyficzny „pierścień ognia”; klimat monsunowy w Azji Południowo- -Wschodniej; Japonia – gospodarka na tle warunków przyrodniczych i społeczno-kulturowych; Chiny – rozmieszczenie ludności, problemy demograficzne oraz znaczenie w gospodarce światowej; Indie krajem wielkich możliwości rozwojowych oraz kontrastów społecznych i gospodarczych; Bliski Wschód – kultura regionu, ropa naftowa, obszar konfliktów zbrojnych. Uczeń: |
| 1) wykazuje na podstawie map ogólnogeograficznych i tematycznych, że Azja jest obszarem wielkich geograficznych kontrastów; |
|
| 2) identyfikuje związki między przebiegiem granic płyt litosfery a występowaniem rowów tektonicznych, wulkanów, trzęsień ziemi i tsunami; |
|
| 3) dyskutuje na temat sposobów zapobiegania tragicznym skutkom trzęsień ziemi i tsunami; | |
| 4) wykazuje związek między cechami klimatu monsunowego a rytmem upraw i „kulturą ryżu” w Azji Południowo-Wschodniej; |
|
| 5) przedstawia znaczenie warunków przyrodniczych i czynników społeczno-kulturowych w tworzeniu nowoczesnej gospodarki Japonii; |
|
| 6) na podstawie mapy wyjaśnia zróżnicowanie gęstości zaludnienia na obszarze Chin; | |
| 7) przedstawia kierunki rozwoju gospodarczego Chin oraz ocenia ich znaczenie w gospodarce światowej; |
|
| 8) przedstawia możliwości rozwoju gospodarczego Indii oraz kontrasty społeczne w tym kraju; |
|
| 9) charakteryzuje region Bliskiego Wschodu pod względem cech kulturowych oraz zasobów ropy naftowej i poziomu rozwoju gospodarczego; |
|
| 10) wskazuje na mapie miejsca konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie, identyfikuje ich główne przyczyny i skutki. |
|
| XV Geografia Afryki | XV. Wybrane problemy i regiony geograficzne Afryki: położenie Afryki i jego wpływ na cyrkulację powietrza i rozmieszczenie opadów atmosferycznych; strefowość klimatyczno- -roślinno-glebowa; warunki gospodarowania człowieka w strefie Sahelu – problem zachowania równowagi ekologicznej; rozwój turystyki w Afryce; przyczyny niedożywienia w Afryce; tradycyjna i nowoczesna gospodarka w Afryce. Uczeń: |
| 1) wykazuje związek rozmieszczenia opadów w Afryce z cyrkulacją powietrza w strefie międzyzwrotnikowej; |
|
| 2) wyjaśnia na podstawie map tematycznych istnienie strefowości klimatyczno-roślinno- -glebowej w Afryce; |
|
| 3) wyjaśnia związki między warunkami przyrodniczymi a możliwościami gospodarowania w strefie Sahelu oraz przyczyny procesu pustynnienia; |
|
| 4) określa związki między walorami przyrodniczymi i kulturowymi a rozwojem turystyki na przykładzie wybranego kraju Afryki; |
|
| 5) identyfikuje na podstawie tekstów źródłowych przyczyny i skutki niedożywienia ludności Afryki; |
|
| 6) określa rolę tradycyjnych i nowoczesnych działów gospodarki w rozwoju wybranych krajów Afryki. |
|
| XVI Geografia Ameryk | XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i Południowej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni; cyklony w Ameryce Północnej; problemy zagospodarowania Amazonii; sytuacja rdzennej ludności; slumsy w wielkich miastach; megalopolis; Dolina Krzemowa jako przykład technopolii; znaczenie gospodarcze Stanów Zjednoczonych w świecie. Uczeń: |
| 1) przedstawia cechy ukształtowania powierzchni Ameryki Północnej i Południowej na podstawie map; |
|
| 2) identyfikuje skutki występowania tornad i cyklonów tropikalnych w Ameryce Północnej; | |
| 3) identyfikuje konflikt interesów między gospodarczym wykorzystaniem Amazonii a ekologicznymi skutkami jej wylesiania; |
|
| 4) ocenia sytuację rdzennej ludności na przykładzie Ameryki Północnej lub Południowej; | |
| 5) określa cechy megalopolis w Ameryce Północnej oraz wyjaśnia przyczyny powstawania slumsów w wielkich miastach na przykładzie Ameryki Południowej; |
|
| 6) na przykładzie Doliny Krzemowej wyjaśnia przyczyny rozwoju technopolii oraz jej znaczenie w rozwoju gospodarki opartej na wiedzy; |
|
| 7) na podstawie danych statystycznych określa rolę Stanów Zjednoczonych w gospodarce światowej. |
|
| XVII Geografia Australii i Oceanii | XVII. Wybrane problemy i regiony geograficzne Australii i Oceanii: środowisko przyrodnicze; rozmieszczenie ludności i gospodarka. Uczeń: |
| 1) przedstawia specyfikę środowiska przyrodniczego Australii i Oceanii; | |
| 2) przedstawia rozmieszczenie ludności i główne cechy gospodarki Australii na tle warunków przyrodniczych. |
|
| XVIII Geografia obszarów polarnych | XVIII. Geografia obszarów okołobiegunowych: środowisko przyrodnicze; skutki zmian klimatu. Uczeń: |
| 1) charakteryzuje położenie i środowisko przyrodnicze Antarktydy oraz wyjaśnia konieczność zachowania jej statusu określonego Traktatem Antarktycznym; |
|
| 2) wyszukuje i prezentuje informacje o skutkach zmian klimatycznych, w tym zmianach zlodzenia, dla środowiska geograficznego obszarów okołobiegunowych. |
|